Ogumienie ma olbrzymi wpływ na podstawowe parametry eksploatacyjne pojazdu. Do tego dochodzą komfort i coraz istotniejsze – zwłaszcza w okresie kryzysu – kwestie ekonomiczne. Te ostatnie związane są m.in. z bieżącym spalaniem paliwa, które w pewnym sensie zależy od jakości i stanu ogumienia. Eksploatacja opon oznacza również ich właściwe magazynowanie. Jak jednak podkreślają specjaliści z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Oponiarskiego, zachodzące zmiany starzeniowe opon podczas ich magazynowania są niezauważalne lub znikome w porównaniu do szybkości zmian starzeniowych następujących już w chwili montażu opon i podczas ich używania. W praktyce opona magazynowana przez rok starzeje się o tyle co opona podczas trzech tygodni użytkowania bądź też przez tydzień pracy przy zaniżonym ciśnieniu.
O tym, jak znaczący wpływ mogą mieć poszczególne opony na ekonomię eksploatacji wózka, świadczą wyniki testów. Znana niemiecka organizacja rzeczoznawców, Dekra, przeprowadziła testy kilku opon stosowanych w widlakach. W próbie tej uczestniczyło osiem opon pełnych takich producentów jak:
Continental, Gumasol, Marangoni, Trelleborg i Watts. Na specjalnym torze i przy użyciu jednego wózka (elektryczny widlak czołowy marki Still RX-60 o udźwigu 2,5 t) badano opony o rozmiarze 225/75-10 (23x9-10), a na osi kierowanej opony o rozmiarze 180/70-8 (18x7-8). Różnice w zużyciu energii pomiędzy zwycięzcą testu a wózkiem, który uzyskał najgorszy wynik, sięgnęły 13%.
Od te
...Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
- Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
- ... i wiele więcej!