Ekoproblem?

ENERGIA I ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Kilka tygodni temu Japończycy obwieścili rozpoczęcie produkcji akumulatora Dual Carbon Battery, który zamiast standardowych czterech godzin będzie ładował się 12 minut i wytrzyma 3 tys. cykli ładowania. Nowa bateria, która zbudowana jest z węgla bez udziału niklu, manganu czy kobaltu, nie grzeje się, a sam pozyskiwany z bawełny węgiel łatwo można poddać recyklingowi. Pomimo nadciągających tego typu zmian w zasilaniu akumulatorowym problemem nadal pozostaje recykling już będących w obiegu baterii, których nowe ogniwa, takie jak Dual Carbon, nie zastąpią natychmiast.

Do najwydajniejszych i zarazem najpopularniejszych obecnie baterii należą baterie litowo-jonowe, których rynek recyklingu ma w roku 2020 osiągnąć wartość ponad 2 miliardów dolarów. A ponieważ mają one być stosowane prawie we wszystkich nowych pojazdach elektrycznych, w tym w samochodach po roku 2020, to recykling baterii litowo-jonowych wkrótce stanie się jednym z głównych źródeł pozyskiwania litu w przyszłości. Z tego powodu jest to nie tyle działanie proekologiczne, ile przede wszystkim dobry biznes. 
Rozumiejąc to doskonale, Honda wraz z francuską firmą SNAM utworzyła system śledzenia cyklu życia zużytych akumulatorów od chwili ich odebrania z salonów dilerskich Hondy oraz demontażu ze złomowanych pojazdów do momentu ich recyklingu w specjalistycznych zakładach. Każdy akumulator po dem...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy