EPC/RFID na przykładzie „odzieżówki”

OPAKOWANIE I OZNAKOWANIE TOWARU

Wykorzystanie najnowocześniejszych technologii infor­macyjnych zrewolucjonizowało organizację i realizację ope­racji związanych z transportem i logistyką. W dzisiejszym in­tensywnie zglobalizowanym łańcuchu dostaw coraz więk­sze znaczenie ma wydajne zarządzanie logistyczne oraz optymalizacja transportu. Dzieje się tak, ponieważ doskonała komunikacja i koordynacja są absolutnie niezbędne w świecie, w którym komponenty i produkty przekraczają więcej granic niż kiedykolwiek wcześniej.

Aby skutecznie wspomagać ob­szary logistyczne, systemy informatyczne muszą umożliwiać łatwe komunikowanie z różnorodnymi kontrahentami. Niezwykle istotną rolę w procesie udoskonalania komunikacji w łańcuchach dostaw odgrywa EPC/RFID (ang. Electronic Product Code/Radio Frequency IDentification). Jest to rozwiązanie oparte na technologii identyfikacji za pomocą fal radiowych (RFID) obiektów oznakowanych kodem EPC i umożliwiające automatyczną wymianę danych logi­stycznych za pośrednictwem internetu pomiędzy poszczególnymi partnerami.
Organizacja GS1 na poziomie światowym zajmuje się ko­mercyjnym wykorzystaniem technologii EPC/RFID. W Polsce jest reprezentowana przez Instytut Logisty­ki i Magazynowania (ILiM), który od lat prowadzi badania w zakresie zastosowania tej technologii.
Standardowy schemat kodowania określonej informacji w identyfikatorze EPC to jeden z kilku elementów sieci EPCglobal, któ­ra pozwala na automatyczne identyfikowanie dowolnej jednostki logistycznej w łańcuchu dostaw praktycznie w każdym przedsiębiorstwie i miejscu na świecie. Dzięki sieci EPCglobal każda firma zamawiająca określony towar u producenta może obserwować, kiedy zamówiony produkt opuścił fabrykę, kiedy pojawił się w centrum dystrybucji i kiedy został wyekspediowany do sklepu. Jest to możliwe, ponieważ każde indywidualne opakowanie z towarem jest unikalnie identyfikowane. Kod każdego produktu zapisany jest w znaczniku, który może znaj­dować się zarówno na zewnętrznej, jak i wewnętrznej części opakowa­nia. Informacja zapisana w tym kodzie to ciąg cyfr ok...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy