Jak ochronić towar i zapewnić bezpieczeństwo pracownikom w centrach dystrybucyjnych i logistycznych?

STRATEGIE MAGAZYNOWE

Jednym z największych wyzwań stojących przed liderami zarządzającymi ryzykiem oraz zapobieganiu stratom magazynowym jest znalezienie równowagi pomiędzy zakresem i rodzajem kontroli a bezpieczeństwem pracowników, szczególnie w środowisku dystrybucji i logistyki.

Obecna pandemia spowodowana wirusem COVID-19 oraz konieczność wdrożenia dystansu społecznego oznaczają, że wiele istniejących procedur kontroli bezpieczeństwa stało się nieodpowiednich, a wręcz w nowej sytuacji postrzeganych jako niebezpieczne dla pracowników.

Złe praktyki w zakresie bezpieczeństwa wciąż istnieją

Jednym z takich przykładów może być zastosowanie ręcznych wykrywaczy metali (zwanych również „różdżkami”), które wymagają, aby pracownik ochrony, przeprowadzając kontrolę, przebywał w odległości mniejszej niż długość ramienia. W kilku centrach dystrybucji próbowano rozwiązać ten problem w nowatorski sposób: np. służba ochrony prosiła pracowników o samodzielne opróżnianie kieszeni. Takie rozwiązanie, choć wydaje się oczywiste, jest nieskuteczne. W dalszym ciągu nie zapewnia wystarczającej ochrony stanów magazynowych oraz naraża pracowników i pracodawców na niepotrzebne ryzyko związane z brakiem przestrzegania dystansu społecznego.

Dodatkowymi wyzwaniami w dobie COVID-19, z jakimi przyszło się zmierzyć menedżerom, to braki kadrowe, a także długie okresy intensywnej pracy centrów dystrybucji w momencie gwałtownego rozwoju kanału e-commerce. Zespoły odpowiedzialne za bezpieczeństwo i prewencję w logistyce przestały w efektywny sposób przeprowadzać kontrolę pracowników kończących swoje zmiany. W konsekwencji takie zachowanie prowadzi do rosnących wskaźników strat oraz zmiany kultury, w której dominują zaplanowane kradzieże. Odwrócenie tej zmiany kulturowej może być bardzo trudne, co podkreśla wagę problemu i potrzebę jego skutecznego rozwiązania.

Sprostanie temu wyzwaniu wymaga konkretnych i przemyślanych działań. Z jednej strony dalsze stosowanie przestarzałych praktyk w zakresie kontroli naraża zdrowie pracowników i działalność biznesową na ryzyko. Z drugiej strony, firmy nie mogą pozwolić na to, aby wskaźniki niedoborów magazynowych stale wzrastały. Żadne przedsiębiorstwo nie chce też pozwolić na rozwój kultury organizacyjnej, w której zachowania przestępcze pozostają bez kontroli i podważają podstawowe wartości firmy. Każda z tych sytuacji ma znaczące skutki dla biznesu, których konsekwencje mogą okazać się trudne do odwrócenia w przyszłości.

Nowy branżowy standard

Dobra wiadomość jest taka, że kryzys przyspieszył postęp technologiczny w zakresie kontroli bezpieczeństwa pracowników, dzięki czemu zmienia się na lepsze sposób funkcjonowania centrów dystrybucyjnych. Wiodące firmy, takie jak Sony, DPD, FedEx, DHL, NEXT PLC (znana dobrze w Wielkiej Brytanii sieć sklepów odzieżowych), JD Sports, Hermes, Boots (sieć sklepów drogeryjnych), FootAsylum czy Tesco, wdrażają technologię nowej generacji opracowaną przez firmę Thruvision. Wdrożenia te przyczyniają się do znacznej redukcji opisywanych problemów, jednocześnie poprawiając wskaźniki operacji wewnętrznych.

Wykrywaj więcej niż tylko metalowe przedmioty!

Rozważmy przypadek centrum dystrybucji dla sieci sklepów spożywczych. Opracowanie procedur kontroli bezpieczeństwa będzie zawsze trudniejsze, ponieważ kradzione przedmioty są prawie w całości niemetalowe. Firmy z tej branży testowały różne scenariusze i rozwiązania: proszono pracowników o opróżnienie kieszeni, stosowano (często) nieskuteczne ręczne wykrywacze metalu.

Jedna z wiodących sieci spożywczych w Wielkiej Brytanii na długo przed pandemią koronawirusa zdała sobie sprawę, że tak zaplanowany proces powoduje konflikty z pracownikami ochrony i ciągłe skargi na ich pracę. Głównym powodem nieporozumień był długi czas oczekiwania na przeprowadzenie kontroli wśród pracowników kończących swoją zmianę pracy. Szefowie operacyjny również mieli poczucie, że proces ten był powolny, inwazyjny, a przede wszystkim wysoce nieskuteczny w wykrywaniu lub powstrzymywaniu kradzieży.

Rozpoczęli więc poszukiwanie rozwiązania, które pomoże przekształcić ten proces w efektywny i wydajny przy jednoczesnej zmianie podejścia do zagadnienia „loss prevention” w gronie strażników, pracowników i kadry zarządzającej. Odpowiedzią na te wyzwania okazało się rozwiązanie oferowane przez firmę Thruvision.

Urządzenia są w stanie wykryć wszystko to, czego detektor metali nie potrafi „zobaczyć”. Loss Prevention Camera (LPC) od Thruvision jest w stanie wychwycić (przy zachowaniu bezpiecznej odległości min. 3 m) i wskazać wartościowe, niemetalowe przedmioty, takie jak: kosmetyki, elektronika, leki, odzież, artykuły spożywcze, alkohol, tytoń, schowane pod odzieżą. W dobie panującej pandemii rozwiązanie to odpowiada rosnącemu zapotrzebowaniu na bezpieczną i jednocześnie skuteczną kontrolę bezpieczeństwa, niezależnie czy centrum dystrybucji zarządzane są przez własny personel lub operatora logistycznego.

Kontrola pracowników jest przeprowadzana szybko i sprawnie (w czasie ok. 10 sek./os.), z zachowaniem bezpiecznej odległości (od 3 do 5 m). Co ważne, technologia Thruvision jest również całkowicie przyjazna i nieinwazyjna, nie rozróżnia płci danej osoby, wieku oraz innych cech fizycznych ludzkiego ciała.

Kamera LPC jest urządzeniem całkowicie bezpiecznym. Odczytuje ciepło ciała kontrolowanej osoby i przedstawia je w postaci obrazu wideo. W przeciwieństwie do skanerów X-Ray Thruvision nie emituje żadnego szkodliwego promieniowania. W związku z czym unikamy problemów z częstotliwością radiową wpływającą na rozruszniki serca, promieniowaniem rentgenowskim szkodzącym kobietom w ciąży. Technologia ta jest całkowicie pasywna i bezpieczna.

Wspomniana sieć z branży spożywczej połączyła kamery Thruvision z bramkami kontroli dostępu oraz zmodernizowaną telewizją przemysłową, dodatkowo wyposażoną w technologię rozpoznawania twarzy. Tak powstało kompleksowe rozwiązanie „kontrola bezpiecznej odległości", które zostało oddane do użytku we wszystkich centrach handlowych na początku 2020 r. Tym samym potrzeba fizycznego przeszukiwania pracowników została wyeliminowana tuż przed wybuchem pandemii COVID-19. Firma mogła utrzymać wysoki poziom aktywności operacyjnej przy jednoczesnym zachowaniu pełnej zgodności z nowymi rządowymi wymogami dystansu społecznego w zakresie procedur bezpieczeństwa przy wyjściu.

Bezpieczeństwo operacyjne w centrum uwagi

Thruvision wdraża swoje rozwiązania w wielu firmach z listy Fortune-100 na całym świecie. Systemy od Thruvision w zakresie kontroli osób pozwalają na rozwiązanie odwiecznych problemów wykrywania niemetalowych przedmiotów w sytuacjach, gdy stosowana jest tylko detekcja metalu. W obliczu ogromnego wzrostu zakupów online – odzieży, obuwia, artykułów gospodarstwa domowego, kosmetyków i wielu innych towarów – odejście od konwencjonalnych rozwiązań w zakresie loss prevention wydaje się być kwestią czasu.

Wiele firm narażonych jest na straty wynikające z kradzieży popełnianych przez pracowników, którzy myślą, że przestępstwo nie zostanie wykryte. Wdrożenie wysoce skutecznych technologii kontroli, w obrębie przyjaznych i bezpiecznych procesów jest wyraźnym sygnałem skierowanym do pracowników: chcemy, aby nasza kadra była uczciwa i rzetelna. W ten sposób organizacje zmieniają fundamenty kultury pracy.

Nasze doświadczenia z systemem Thruvision były wyłącznie pozytywne – od dostawy po późniejsze wsparcie techniczne. Thruvision to świetne rozwiązanie trudnego problemu mówi Steve Teatum, szef grupy ds. zapobiegania stratom Next Plc.

Studium przypadku: Hermes ParcelNet

Hermes ParcelNet jest wiodącym operatorem logistycznym, świadczącym usługi dostawy i odbioru przesyłek. W imieniu swoich klientów Hermes obsługuje dystrybucje przesyłek, które bardzo często zawierają przedmioty o wysokiej wartości, takie jak odzież sportowa, elektronika czy chociażby biżuteria lub perfumy.

Niektórzy pracownicy mogliby ulec pokusie kradzieży takich przedmiotów, ukrywając je przy sobie w trakcie opuszczania centrum dystrybucyjnego po zakończonej pracy. Firma poszukiwała więc nieinwazyjnego rozwiązania, które umożliwiłoby przeszukanie 100% pracowników szybko i przy minimalnych niedogodnościach dla pracowników zmianowych. Nie wszystkie przedmioty o wysokiej wartości są metalowe, więc zwykłe wykrywanie metalu nie było wystarczające. Oprócz funkcji odstraszania przed kradzieżą w interesie bezpieczeństwa pracowników było również upewnienie się, że przedmioty i substancje nie mogą być potajemnie wnoszone do miejsca pracy.

Od czasu zainstalowania systemu Thruvision liczba odnotowanych przypadków kradzieży spadła. Można teraz również skutecznie kontrolować to, co jest wnoszone na teren magazynów (ważne również z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy). W przypadku wykrycia próby kradzieży Hermes zawsze angażuje policję, czego świadomi są pracownicy firmy. System Thruvison rejestruje i ewidencjonuje przeprowadzane kontrole, co jeszcze bardziej upraszcza działania policji.

Czy poleciłbym Thruvision? Tak. W 100%! I już to zrobiłem mówi John Ferguson, kierownik ds. zapobiegania stratom, Hermes Parcelnet.

(AUTOR: Bartosz Gorczyński, Sales Director Eastern Europe Thruvision Limited; bartosz.gorczynski@thruvision.com)

Przypisy