Klient – koszty – ekologia

STRATEGIE MAGAZYNOWE

Ostatnie 1,5 roku to prawdziwy rollercoster dla logistyki. I tak jak wiele aspektów życia logistyka falowało, tak jeden obszar praktycznie ciągle wzrastał na znaczeniu. Sprzedaż e-commerce dla wielu firm była ratunkiem, by prowadzić biznes, dla innych z kolei wystrzeliła i zmieniła zupełnie siatkę logistyczną, na nowo definiując jej potrzeby. Ważnym elementem w logistyce e-commerce są opakowania, które mają kluczowe znaczenie z perspektywy klienta, ale również kosztów czy wpływu na środowisko. Każdy podmiot działający w branży musi odpowiednio balansować tymi obszarami, szukając optymalnego dla siebie rozwiązania. 

Rozwój sprzedaży online w ostatnich miesiącach, której dynamiki nie sposób było przewidzieć przed pandemią, znacząco wpłynął na sytuację na rynku opakowań. Wzmożony popyt poskutkował lawinowym wzrostem cen wszelkich materiałów, wykorzystywanych do przygotowania przesyłek. Jedynie w pierwszych sześciu miesiącach tego roku ceny opakowań podniosły się w przedziale 15–25%. Braki lub problemy z dostępnością surowców do produkcji kartonu pozwalają przypuszczać, że trend wzrostowy utrzyma się do pierwszego półrocza przyszłego roku. Co więcej, wraz z rosnącym zapotrzebowaniem wielu dostawców wydłuża czas realizacji zamówień. Standardowe czasy dostaw w przedziale kilku dni roboczych aktualnie należą do rzadkości. Większość dostawców renegocjuje warunki dostaw i wydłuża czas realizacji. Niestabilność sytuacji na rynku, przewidywane wzrosty cen skutkują budową buforowych zapasów opakowań, co z jednej strony wpływa na dalszy wzrost łącznych kosztów zarządzania stanem materiałów, z drugiej jednak eliminuje znacząco ryzyko braku odpowiedniego zapasu. Tak znaczące zmiany na rynku opakowań skutkują poważnymi skutkami dla wielu biznesów online. Koszty opakowań mogą stanowić nawet ok 30–35% kosztów przygotowania wysyłek internetowych – zatem tak duże korekty cenowe dla znaczącego składnika kosztowego są dużym wyzwaniem dla...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy