Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lato – czas na przegląd doków!

Baza wiedzy | 15 czerwca 2021 | NR 3
0 132

Doki przeładunkowe, wraz z ich nieodłączną częścią, jaką są bramy, to okna na magazynowy świat. Tegoroczna zima, wyjątkowo długa i mroźna, wystawiła je na wiele niekorzystnych czynników atmosferycznych. Paradoksalnie jednak obserwowany w ostatnich miesiącach wzrost zapotrzebowania na usługi serwisowe bram i doków nie jest przejawem dobrze rozumianej troski o stan techniczny magazynu, ale raczej próbą nadrobienia błędów i zaniedbań. Szczególnie tych wynikających z chęci zaoszczędzenia na kosztach serwisu. A na serwisie bram i doków nie powinno się oszczędzać nigdy!

W mojej opinii, z punktu widzenia potrzeb serwisowych, doki przeładunkowe zasługują na szczególną uwagę w sezonie jesiennym – należy wówczas przygotować wszystkie urządzenia stanowiące wyposażenie doku (bramę, rampę przeładunkową z odbojnicami i uszczelnienie) do zimy. Gwarantuje to ich bezawaryjną pracę w trudnym sezonie – podkreśla Jacek Kuchta, koordynator ds. obsługi posprzedażnej w Hörmann Polska.
Prawidłowością jest, że brak odpowiedniego serwisu jesienią skutkuje większą awaryjnością w ciągu zimy. Z drugiej strony, jeśli nic złego w sezonie zimowym się nie wydarzyło, może to utwierdzać zarządcę magazynu w wątpliwym przekonaniu, że tak samo będzie i za rok. 
– „Spóźnialscy” z reguły twierdzą, że skoro dok przez zimę wytrzymał, to latem też da sobie radę. Chętnych do nauki na własnych błędach mamy więc pod dostatkiem – konkluduje Jacek Kuchta.

Kilka prostych reguł


Niechęć do regularnego serwisowania bram i doków przeładunkowych w wielu magazynach jest tym bardziej niezrozumiała, że w większości przypadków nie jest to skomplikowana i droga procedura.
– Obowiązujące prawo wymaga, aby przeglądy techniczne w ramach serwisowania i konserwacji były przeprowadzane wyłącznie przez firmy i pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje, uprawnienia nadawane przez SEP i UDT oraz certyfikaty serwisowe, autoryzacje montażowe wydawane przez producentów po ukończeniu specjalistycznych szkoleń – dodaje. – Każdy produkt posiada określony okres eksploatacji i dotyczy to także urządzeń techniki bramowej – wyjaśnia Krzysztof Skonieczny, dyrektor zakładu serwisu firmy Kolbud. – W przypadku uszkodzeń sprzętu lub wypadków w czasie pracy z udziałem personelu warunkiem wypłaty ubezpieczenia jest często przestrzeganie harmonogramu rygorystycznych przeglądów i zabiegów konserwacyjnych przeprowadzanych przez kompetentny personel. 
– Standardowe stanowisko załadunkowe/rozładunkowe (dokowe) składa się z trzech elementów: bramy, kurtyny uszczelniającej, doku/platformy przeładunkowej. Każde z urządzeń ma swoje wymagania, ale większość producentów zaleca, aby przeglądy urządzeń wykonywane były nie rzadziej niż co 6 miesięcy dla urządzeń eksploatowanych w normalnych warunkach przemysłowych. W innych przypadkach częstotliwość przeglądów jest określana indywidualnie – informuje Tomasz Czajkowski, koordynator sprzedaży i członek zarządu firmy Gerto.
Zauważa również, że platforma/dok jest urządzeniem z dostępem do hydrauliki od zewnątrz (na powietrzu) i co za tym idzie – naprawy powinno się wykonywać, kiedy jest ciepło.
– Okazuje się jednak, że najwięcej napraw wykonywanych jest w okresie jesienno-zimowym. Wynika to z faktu, że w tym okresie wszelkie przestoje są najbardziej uciążliwe i wymuszają natychmiastowe działania. Latem może nikomu nie przeszkadzać, że brama pozostaje otwarta – podkreśla Tomasz Czajkowski.
Zwraca on jednak uwagę na jeszcze jeden czynnik – koszty wynikające z przestoju urządzenia. 
– W przypadku awarii należy pamiętać, że to nie tylko koszt samych części i robocizny, ale często dużo większy koszt przestoju, brak możliwości załadunku lub jego znaczne wydłużenie – mówi Czajkowski. Do tego dochodzą jeszcze straty energii związane z otwartą bramą czy podniesionym/opuszczonym pomostem albo problemy wynikające z dostawaniem się do środka zanieczyszczeń i/lub wody bądź śniegu.
– Bramy w doku przeładunkowym mogą pełnić dwojaką funkcję: zamykającą otwór – to funkcja, o której z reguły użytkownicy pamiętają – oraz napowietrzającą, w powiązaniu z systemem zabezpieczenia pożarowego obiektu – to funkcja, o której użytkownikom trzeba przypominać – dodaje Jacek Kuchta.
– Każdy produkt posiada określony okres eksploatacji i dotyczy to także urządzeń techniki bramowej – wyjaśnia Krzysztof Skonieczny.
– Urządzenia nowe czy wysłużone eksploatowane przez wiele lat należy poddawać okresowym przeglądom. Kwestie przeglądów urządzeń ich częstotliwości zasady utrzymania gwarancji są podawane w Dokumentacji Technicznej dostarczonej wraz z urządzeniem. Zapewnienie odpowiedniej konserwacji jest gwarancją długiego okresu eksploatacji. 

Na co zwracać uwagę?


Choć zdaniem naszych rozmówców nie ma czegoś takiego jak standardowe usterki w obszarze doków przeładunkowych, to wskazują oni, na jakie elementy tego urządzenia zwracać szczególną uwagę przy serwisowaniu i użytkowaniu doku.
– Bramy dokowe to z reguły bramy segmentowe z napędem elektrycznym, którego sterowanie musi współpracować ze sterowaniem rampy, często też z oświetleniem sygnalizacyjnym i innymi elementami mającymi wpływ na bezpieczeństwo pracy ludzi i sprzętu. Konieczność wykonywania okresowych przeglądów serwisowych wydaje się oczywista i ważniejsze jest systematyczne wykonywanie przeglądów niż sezonowość tych akcji – radzi przedstawiciel Hörmann Polska. 
W przypadku urządzeń z nap...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy