Made in Poland?

TEMAT NUMERU

Magazyny muszą nadążać za trendami w gospodarce (np. zrównoważony rozwój), funkcjonować coraz sprawniej i efektywniej na zmieniającym się rynku, zachowując opłacalność. Nic dziwnego, że w tym obszarze wciąż poszukiwane są nowe rozwiązania i procesy. Skąd je brać?

Od wielu lat panuje obiegowa opinia, że pod względem innowacyjności Polska pozostaje w ogonie Europy. Sytuacji nie ratują komunikaty o zdobyczach polskich naukowców czy młodych firm oraz powszechna opinia o bardzo dobrym przygotowaniu polskich ekspertów w najbardziej innowacyjnych dziedzinach, np. IT, technologie mobilne czy rozwiązania transportowe. Rząd i jego instytucje starają się ratować sytuację, inicjując dialog między uczelniami a przedsiębiorcami oraz tworząc – także dzięki środkom unijnym – programy wspierające działalność innowacyjną. Czy to znaczy, że do polskich magazynów szturmem wkroczą polskie wynalazki?

 

Rdzennie polskie rozwiązania innowacyjne w branży grzewczej i wentylacyjnej należą do rzadkości. Myślę, że to ze względu na dużą ostrożność inwestorów, którym bardzo zależy na trzymaniu się „litery prawa”, a ta z kolei czasem nie nadąża za myślą inżynierską. 
Projektanci widzą zapotrzebowanie na rozwiązania, które pozwoliłyby wypełnić sprzeczne lub trudne do jednoczesnego spełnienia przepisy prawne albo pogodzić oczekiwania inwestora zagranicznego z wymaganiami prawa polskiego – np. odpowiednio niskie koszty eksploatacji z jednej strony i zapewnienie wymaganej minimalnej ilości nawiewanego powietrza świeżego. Zwykle takie rozwiązania „dwa w jednym” to dla produc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy