Nie dać się brakowi cierpliwości

STRATEGIE MAGAZYNOWE

Doskonałość operacyjna dla różnych firm może być definiowana w odmienny sposób. Dla jednych jest to wysoka jakość procesów, czego efektem jest dążenie do np. bezbłędnych wysyłek na poziomie „szóstej sigmy”, czyli 3,4 błędu na milion wysłanych linii wysyłkowych/palet/zamówień. Dla innych może to być ciągła poprawa bazy kosztowej prowadzonej operacji w odniesieniu do wszystkich kategorii kosztowych lub w zawężeniu do np. kosztów personalnych. Dla jeszcze innych będzie to bezpieczny magazyn i dążenie do zera wypadków w określonej skali czasowej (miesięcznej, rocznej). Niezależnie od tego, jak zdefiniujemy doskonałość, kluczowe jest podejście do jej osiągnięcia oraz właściwa sekwencja budowania.

Standaryzacja jest najważniejszym, jednak dość często całościowo lub częściowo pomijanym elementem drogi budowania doskonałości operacyjnej. Bierze się to z reguły z braku cierpliwości firmy, braku przekonania co do jej wartości lub ze stawiania sobie jedynie krótkoterminowych celów.
Jej istotę odniósłbym do budowy domu bez fundamentów. Czy można taki dom zbudować? Można… Czy tak postawiony dom charakteryzował się będzie trwałością? Niestety nie. Podobnie jest z pomijaniem standaryzacji. Efekty będą, jednak ograniczone i nietrwałe.

 


Standaryzacja jest zestawem kilku kluczowych narzędzi, które same w sobie dają pewne efekty, jednak optymalnie funkcjonują tylko wtedy, gdy ze sobą współgrają i tworzą spójny system.
Do głównych elementów systemu standaryzacji możemy zaliczyć:

  1. 5S, czyli standaryzację oraz organizację miejsca pracy.
  2. Instrukcje stanowiskowe stanowiące zapis sekwencji wykonywania procesów.
  3. Narzędzie planowania zasobów ludzkic...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy