Odpowiedzialność za oponę

ENERGIA I ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Co roku na świecie produkuje się 22,5 mln ton opon. W krajach Unii Europejskiej co roku powstaje też problem, co zrobić z ok. 2,6 mln ton tych zużytych produktów, z których 130 tys. ton pojawia się w Polsce.

W UE 41% wszystkich wycofywanych z eksploatacji opon trafia do spalania w cementowniach, a kolejne 35% przerabia się i stosuje do wytwarzania nienarażonych na duże naprężenia wyrobów gumowych, takich jak produkty odlewane. Tylko niewielka część (10-12%) z pozostałych 24% starych opon poddanych jest bieżnikowaniu. Reszta trafia na składowiska odpadów w postaci nieprzetworzonej.

Klucz w technologii


W tym kontekście wcielana właśnie w życie koncepcja budowy przez firmę Continental dużej fabryki zajmującej się recyklingiem i regeneracją opon jest pomysłem ekonomicznie uzasadnionym i wizerunkowo stuprocentowo trafnym. Kosztem ponad 10 mln euro w Hanowerze powstaje pierwszy na świecie w pełni zintegrowany zakład bieżnikowania opon do pojazdów ciężarowych i autobusów oraz recyklingu ogumienia wycofanego z eksploatacji.
Zakład ma być prawie całkowicie samowystarczalny; będzie przetwarzał 4 tys. ton zużytego ogumienia rocznie i jednocześnie produkował 180 tys. sztuk bieżnikowanych opon. Będą one częściowo bieżnikowane na zimno (30 tys.), a częściowo – na gorąco (150 tys.). Odpady z bieżnikowania będą trafiały bezpośrednio do zakładu recyklingu.
Nowatorstwo tego przed...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy