Dołącz do czytelników
Brak wyników

Operatorzy, jakich nie znacie

Baza wiedzy | 22 czerwca 2021 | NR 4
0 198

Praca operatora logistycznego utożsamiana jest często z rutyną codzienności. Setki podobnych ładunków, tysiące niemal identycznych operacji. Są jednak zadania, których nie powstydziłby się najlepszy agent specjalny. Nietypowe ładunki, skomplikowane transporty, niestandardowe wymagania klientów – dlaczego operatorzy decydują się mierzyć z takimi właśnie wyzwaniami?

Świat pędzi do przodu, a branża logistyczna nigdy nie stoi w miejscu. Wśród codziennych zadań wykonywanych przez operatorów logistycznych nie brakuje „zadań specjalnych”. Przyjmują one postać nietypowych ładunków, niestandardowych operacji czy obsługi logistycznej wydarzeń i imprez masowych. – Otaczający nas świat ulega nieustannym i coraz szybszym zmianom. Dotyczy to zarówno warstwy technologicznej, społecznej, jak i biznesowej. Zmiany te bardzo często znajdują swoje odbicie w sektorze logistyki pod postacią „nietypowych” wymagań klienta odnośnie do kształtu świadczonej usługi – komentuje Łukasz Popowski, specjalista ds. rozwoju biznesu, FIEGE.
Zadania specjalne napływają ze wszystkich niemal branż, charakteryzując się często mocno nietypowymi wymaganiami. Czego oczekuje dziś klient korzystający z takich usług? – Oczekiwania klientów, także w branży logistycznej, cały czas się zmieniają i to one wyznaczają trendy dla logistyków. W obecnej sytuacji rynkowej klienci oczekują możliwości realnej kontroli nad łańcuchem dostaw i szybkiej reakcji na zmiany. Wymagają działań niestandardowych, innowacji, proaktywności, transparentności oraz partnerstwa. Dlatego nietypowe zlecenia coraz częściej wpisują się w naszą pracę. Operator logistyczny, który chce sprostać wymaganiom współczesnego rynku, musi mieć kulturę organizacyjną, która rzeczywiście sprzyja nieustannej pracy nad doskonaleniem procesów – mówi Monika Hapter, kierownik rozwoju logistyki, DB Schenker Logistics. 

 

Ciężarówki FM Logistic można było spotkać pod Stadionem Narodowym, a operator logistyczny towarzyszył m.in. koncertowi zespołu Metallica (fot. FM Logistic)

 

Wyzwania dla know-how


Dlaczego operatorzy logistyczni decydują się na wykonanie takich ciekawych i nietypowych zadań? To z jednej strony możliwość pozyskania doświadczenia, zmierzenia się z sytuacją nietypową. To także jeden ze sposobów na rozszerzanie własnej oferty, przez pozyskiwanie właśnie zadań niestandardowych. – Każde podejmowane przez nas wyzwanie poszerza naszą ofertę i pozwala na oferowanie klientom coraz bardziej dopasowanych rozwiązań. FIEGE może się pochwalić bezproblemową współpracą z firmą Eurocopter, która jest światowym liderem w produkcji i serwisowaniu śmigłowców. W tym przypadku wyzwaniem było zaprojektowanie oraz wdrożenie efektywnego systemu kontroli jakości – duży stopień trudności tego zadania wynikał z tego, że w tym obszarze kontrola jakości musi być rzeczywiście bezbłędna, bo od jakości tej kontroli zależy bezpieczeństwo końcowych użytkowników. Nabyte doświadczenie powiększyło zasób know-how firmy i stało się trwałym elementem projektowania standardowych, jak i specjalistycznych rozwiązań logistycznych – mówi Łukasz Popowski.
W przypadku dużych operatorów logistycznych zakres wykonywanych czynności może być bardzo duży, a dzięki własnym zasobom i dostępności do podwykonawców duże firmy logistyczne mogą dziś bardzo wiele. Oferta staje się bardzo bogata, a pojedynczy operator zbiera doświadczenie z bardzo odległych od siebie branż i grup ładunków. I tak np. DB Schenker Logistics może się pochwalić usługami banderolowania butelek wina dla czołowego producenta, importera i dystrybutora win w Europie Środkowej i Wschodniej, ale także obsługą beczek o pojemności 200 l, z wykorzystaniem specjalnych chwytaków, dla klientów z branży paliwowej czy usługami żłobienia numerów seryjnych na towarach dla przedsiębiorstwa z branży budowlanej. – Ciekawym przykładem realizacji niestandardowych usług w DB Schenker Logistics jest także obsługa znanego producenta narzędzi warsztatowych, budowlanych i odzieży roboczej. Operator logistyczny jest odpowiedzialny nie tylko za składowanie, kompletację zamówień, import kontenerów i odprawy celne. Pracownicy zapewniają także personalizację odzieży roboczej przez profesjonalny haft maszynowy, naszywanie lub zaprasowywanie imienia i nazwiska, logo lub innych grafik – mówi Monika Hapter.

 

Łukasz Popowski
specjalista ds. rozwoju biznesu, FIEGE

Fundamentem, na którym buduje się usługę logistyczną, powinny być zawsze wymagania klienta. Podstawą efektywnego wykonania usługi logistycznej przez operatora logistycznego powinno być elastyczne podejście do wymagań klienta oraz możliwość szybkiej adaptacji do zmian w otoczeniu.
Nietypowym zleceniem możemy nazwać takie żądanie klienta, które wyłamuje się z obecnie przyjętych norm rynkowych, zatem każde nietypowe zlecenie może uchodzić za swego rodzaju wyzwanie. Wyzwaniem w branży logistycznej można nazwać każde zlecenie, które spełnia przynajmniej jeden z poniższych warunków:
 konieczność znacznego zaangażowania dodatkowych zasobów operatora w bardzo krótkim czasie,
 pożądany sposób jego realizacji dalece odbiega od obecnie oferowanych standardów obsługi,
 do jego wykonania niezbędne jest wdrożenie zupełnie nowych, niestosowanych obecnie procedur operacyjnych.
Każde wyzwanie wiąże się z wytężoną pracą, więc powinno skutkować wzrostem poziomu know-how u operatora oraz poszerzeniem oferty o nowe rozwiązania. 

 

Monika Hapter
kierownik rozwoju logistyki, DB Schenker Logistics

Niestandardowe zlecenia z pewnością przyczyniają się do rozwoju zarówno firmy, jak i całej branży. Z kolei wraz z rozwojem rynku ewoluują oczekiwania i potrzeby klientów. Dziś firmy szukają nie tylko partnera, który zapewni im nowoczesną powierzchnię magazynową, położoną w pobliżu docelowych rynków zbytu, optymalizację kosztów i bezpieczeństwo w całym łańcuchu dost...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy