Oszczędne 2,5-tonówki

WEWNĘTRZNY TRANSPORT

Ekonomia eksploatacji to jedno z podstawowych kryteriów oceny współczesnych wózków widłowych. Dziś nie wystarczy już, że maszyna sprawnie radzi sobie z transportem towarów w poziomie i w pionie i zapewnia odpowiedni poziom komfortu oraz bezpieczeństwo pracy operatorowi. Musi być jeszcze relatywnie tania w użyciu.

Bezpośrednie koszty eksploatacji wózka widłowego wynikają nie tylko z wysoko wydajnego silnika. Wpływ ma na nie bowiem także wiele innych elementów związanych z funkcjonowaniem układu jezdnego (przeniesienie napędu, układ hamowania), a także układu roboczego (np. system hydrauliki). Przyjrzeliśmy się ofertom wózków z najpopularniejszego przedziału tonażowego, o udźwigu 2,5 t. 


Jungheinrich i… przekładnia


Jungheinrich ma w swej ofercie 2,5-tonowe wózki serii DFG/TFG z przekładnią hydrodynamiczną. To maszyna z napędem spalinowym (diesel lub gaz) i masztem o wysokości 2,9-7 m. Walorem jest silnik przemysłowy osiągający relatywnie wysoki moment obrotowy przy stosunkowo niskich obrotach. To z jednej strony redukuje zużycie paliwa, z drugiej ogranicza emisję hałasu. Za wydajne i dynamiczne przeniesienie mocy odpowiada hydrodynamika. Tego rodzaju napęd umożliwia sterowanie stosowne mocą do potrzeb, pedał łączący funkcje jazdy spowolnionej i hamowania umożliwia szybkie podnoszenie ładunku przy jednoczesnej bardzo wolnej jeździe. Dodatkowy pedał hamulca umożliwia ruszanie z miejsca na rampie lub wzniesieniu. Szczególnie korzystne parametry eksploatacyjne (sprawność przeładunkowa, zużycie paliwa) maszyna zapewnia podczas pracy na średnich i długich trasach przejazdowych. Właśnie wtedy uwidaczniają się zalety tej techniki napędowej: płynne...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy