Dołącz do czytelników
Brak wyników

Oszczędny i bezpieczny przeładunek

Baza wiedzy | 28 maja 2021 | NR 4
0 100

Rozporządzenie o poszanowaniu energii przewiduje obowiązek posiadania świadectw energetycznych również dla hal produkcyjnych i logistycznych. Do osiągnięcia niskiego poziomu zużycia energii pierwotnej konieczna jest redukcja strat ciepła. I to nie tylko 
w obrębie fasady budynku, lecz również na przejazdach i miejscach przeładunku. Inteligentne rozwiązania w znaczący sposób mogą przyczynić się do oszczędności energii. 

Efekt wyziębiania się hali wynika z działania dwóch czynników: straty ciepła powstają po pierwsze na skutek przeciągów; do dodatkowych strat dochodzi w instalacji cieplnej. Dziś obydwa te czynniki próbuje się eliminować, stosując w miejscach przeładunku oraz we wjazdach i wyjazdach z hal wyrafinowaną technikę bramową i przeładunkową. 
— W przypadku nowych budowli wiele przedsiębiorstw inwestuje w tym zakresie. Należy bowiem liczyć się z rosnącymi kosztami energii, a przedsiębiorstwa chcą minimalizować koszty eksploatacyjne — twierdzi Rüdiger Bierhenke, szef sprzedaży systemów bram przemysłowych i techniki przeładunkowej w Hörmann KG.
 

Ocieplana brama segmentowa zamyka się przed rampą przeładunkową, co wyklucza straty ciepła na rampie. Prezentowana rampa wyposażona jest w system DOBO (docking before opening), przeznaczony dla logistyki produktów świeżych. Pozwala to na otwieranie drzwi naczepy po zadokowaniu, dzięki czemu łańcuch chłodniczy pozostaje nieprzerwany


Termiczna pięta achillesowa


Szczególnie rampy przeładunkowe stanowią obecnie piętę achillesową wielu hal. Jako że stalowa konstrukcja rampy wystaje na zewnątrz hali, ta licząca często kilka metrów kwadratowych powierzchnia działa jak wielki mostek cieplny, odprowadzający ciepło z wnętrza hali. 
— Efektu tego można uniknąć, odpowiednio przygotowując projekt i stosując właściwe komponenty — wyjaśnia Lars Günsch, key account manager w firmie Hörmann. Rozwiązaniem jest umieszczenie rampy przeładunkowej bardziej w głębi budynku oraz zamontowanie jej nad izolowanym betonowym cokołem. Wówczas można zamontować bramę ocieplaną, np. SPU firmy Hörmann, w taki sposób, by poruszała się ona przed rampą i u dołu opierała się na betonowym cokole. Dzięki temu przewodząca ciepło rampa przeładunkowa nie ma bezpośredniego kontaktu z zimnym powietrzem na zewnątrz, a warstwa izolacji wokół budynku pozostaje nieprzerwana. — Rozwiązanie to pozwala uniknąć wysokich i w przyszłości prawdopodobnie rosnących kosztów eksploatacyjnych, szczególnie w przypadku dużej liczby stacji przeładunkowych — wyjaśnia Lars Günsch. 
Rampa przeładunkowa cofnięta w głąb budynku musi zniwelować większe odległości. W tym celu Hörmann oferuje rampę HTL-2 z wysuwaną klapą, pozwalającą zniwelować odstęp między rampą a pojazdem nawet do 1000 mm. Powstające w czasie korzystania z rampy przeładunkowej przeciągi w szczelinach między samochodem ciężarowym a halą pozwala zredukować przede wszystkim właściwe uszczelnienie bramy. Jeśli do rampy dokują samochody ciężarowe tego samego typu, np. w przypadku firmowej floty pojazdów, dobre rozwiązanie stanowi uszczelnienie dociskowe, jak np. oferowane przez firmę Hörmann uszczelnienie DFH. Piankowe wypełnienie tego uszczelnienia jest dociskane podczas dokowania i zamyka w ten sposób powstające szczeliny. 

 

Rampę przeładunkową montuje się bardziej w głębi budynku, a pod nią umieszcza izolowany betonowy cokół. Przy takim sposobie montażu należy zniwelować większą odległość dzielącą tył samochodu ciężarowego od rampy. Rozwiązanie stanowi rampa przeładunkowa HTL-2 firmy Hörmann z wysuwaną klapą o długości 1000 mm


Natomiast w przypadku korzystania z różnych samochodów ciężarowych konieczny jest system bardziej uniwersalny, zapewniający w miarę możliwości szczelne połączenie między pojazdem a budynkiem. Można wówczas wykorzystać poduszki powietrzne, jak np. oferowany przez firmę Hörmann system DAS-3. Po zadokowaniu wentylatory napełniają poduszkę powietrzem, która szczelnie otula ciężarówkę. Ze względu na dużą szczelność poduszka DAS-3 stanowi element systemu DOBO, przeznaczonego...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy