Dołącz do czytelników
Brak wyników

Paleciaki na topie

Baza wiedzy | 7 czerwca 2021 | NR 1
0 40

Wózki paletowe, czyli popularne paleciaki, zdają się integralną częścią nie tylko każdego magazynu, ale i np. centrum dystrybucyjnego. Ułatwiają codzienną pracę, wpływając na jej efektywność.

 

Rynek paleciaków „pęka w szwach”. Oprócz urządzeń pochodzących od polskich producentów są na nim produkty najbardziej znanych firm europejskich, jak również — od kilku lat, powszechniej trafia na ten rynek cała gama produktów azjatyckich, głównie chińskich. 

 

Wśród rodzimych producentów znaczącą pozycję zajmuje Zakrem

 

Prochu nie wymyślą


Prowadzony wózek paletowy wykorzystywany jest głównie w transporcie na krótkie odległości, nadaje się do załadunku i wyładunku, podawania, a także do kompletacji zamówień. Różnice pomiędzy poszczególnymi produktami tkwią w zastosowanych materiałach, wykorzystanych podzespołach, a także parametrach technicznych, np. udźwigu czy wysokości unoszenia. W istocie jednak paleciaki są urządzeniami dość prostymi, a większość popularnych modeli to rozwiązania bardzo podobne do siebie konstrukcyjnie. Paleciaki mogą być prowadzone ręcznie, mogą też posiadać elektryczny napęd. Niektóre, dla poprawy walorów użytkowych, zaopatrywane są w wagi. W zgodnej opinii sprzedawców coraz więcej pytań od potencjalnych użytkowników dotyczy paleciaków, które można stosować w warunkach specjalnych, np. w strefach zagrożonych wybuchem. Mają specjalne, wymagane przepisami zabezpieczenia czujników i przewodów. Koła prowadzące wykonano z gumy, są antystatyczne. 

 

Pramac jest marką pochodzącą z Włoch


Wózki budowane są na stalowej ramie, stosowana jest zazwyczaj stal o dużej wytrzymałości. Najczęściej posiadają całkowicie zabezpieczoną obudowę pompy hydraulicznej (zapobiega jej ewentualnemu uszkodzeniu). Stosuje się kilkustopniowe dźwignie sterujące pompą hydrauliczną, a mechanizm opuszczania wideł zaopatrywany jest w układ zwalniający. Uchwyt ramienia wózka jest zazwyczaj pokrywany specjalnym, antypoślizgowym tworzywem. Koła sterujące produkowane są z nylonu, poliuretanu bądź z gumy, rolki nośne z poliuretanu bądź nylonu. Pompy hydrauliczne zaopatruje się w zawory bezpieczeństwa zapobiegające przeładowaniu wózka. Masa typowego wózka ręcznego o udźwigu 1000-2000 kg wynosi zazwyczaj 60-120 kg, a położenie wideł mieści się w przedziale 70-200 mm. W przypadku tzw. wózków krzyżowych maksymalne położenie wideł jest znacznie większe. 
O wysokiej jakości wózka decydują jego elementy, np. rolki nośne. Zdaniem sprzedawców, dobrą opinią cieszą się np. produkty pochodzące ze Szwecji, a stosowanie w wózkach takich marek, jak: BT, Belet, Climax, Crown, Jungheinrich, Pramac, Silverstone, Still czy Zakrem. Ważne są też elementy siłowników: uszczelki, sprężyny, popychacze, a zatem wszystko to, co zapewnia 100-proc. szczelność i płynność działania układu jezdnego oraz hydrauliki. 

 

Coraz większą część rynkowej oferty stanowią paleciaki rodem z Chin

 

Liderzy ciągle górą


Długie tradycje w produkcji wózków paletowych ma BT. Obecnie rodzinę stanowią wózki Pro Lifter. To z założenia prosta w obsłudze, ale trwała konstrukcja. Zastosowano rozwiązania redukujące siłę, jaką trzeba włożyć po to, by wózkiem ruszyć. Sami konstruktorzy określają tę przewagę w stosunku do wózka standardowego o ponad dwie trzecie. Rodzina obejmuje m.in. wózek BT High Lifter HHM 100 zaprojektowany do prac w środowisku korozyjnym lub warunkach, gdzie trzeba zachować wysokie standardy higieny. Ramę, ramię sterujące, osie i łożyska kół wykonano ze stali nierdzewnej. Maksymalna wysokość podnoszenia wynosi 810 mm przy udźwigu znamionowym 1000 kg. HHM100I zapewnia funkcję szybkiego podnoszenia hydraulicznego (by zwiększyć wydajność i komfort podnoszenia ładunków o masie ponad 250 kg). Z kolei wózek LHM 200 SC posiada wagę. Udźwig maszyny wynosi 2000 kg, a na zamówienie dostępna jest też wersja ze zintegrowaną drukarką, a zatem umożliwiająca wykorzystanie wózka w bezpośrednich transakcjach handlowych. W pracach o małej intensywności i relatywnie niewielkiej wysokości składowania przydaje się BT Ministacker SHM 080. Sprawdza się np. w składowaniu blokowym lub w wykonywaniu prac na regałach. Dostępny jest w wersji z podnoszeniem ręcznym lub elektrycznym. Ma funkcję szybkiego podnoszenia hydraulicznego. Maksymalny udźwig wynosi 800 kg, wysokość podnoszenia 1600 mm. 
Seria AM to produkty marki Jungheinrich. Rodzinę otwiera ręczny wózek paletowy AM22, o udźwigu 2,2 t, z wyjątkowo krótkim, bo 37-centymetrowym korpusem. Rolki najazdowe chronią przed uszkodzeniami. Zaokrąglono brzeg i końce wideł. Z kolei ręczny wózek paletowy ze stali szlachetnej (typ AM I20p) adresowany jest do użytkowników, którzy wymagają maszyn do pracy w trudnych warunkach: w pomieszczeniach wilgotnych i w kontakcie z agresywnymi środkami. Podobną konstrukcję, a dodatkowo wzmocnioną ramę ma Jungheinrich AM 30 
(udźwig 3 t). Seryjnie zaopatrzono go w podwójne rolki nośne. Waga jest jednym z elementów dodatkowych paleciaka ręcznego AMW 22.p (udźwig 2,2 t). Umożliwia ważenie produktu bezpośrednio w miejscu, w którym się on znajduje. Korekta zera może następować automatycznie bądź ręcznie. Waga zasilana jest z baterii (wystarczają na ok. 35 godzin ważenia). Ciekawostkę stanowi ręczny wózek paletowy z nożycowym podnośnikiem typ AMX 10e. Ma tonowy udźwig. Zastosowano elektrohydrauliczny mechanizm unoszenia (z pompą tzw. szybkiego unoszenia). Wózek zaopatrzono w zawór przeciążeniowy. Prędkość opuszczania jest niezależna od ciężaru.
Podstawową maszyną w gamie paleciaków marki Crown jest PTH 50. Dźwiga maksymalnie 2300 kg. Zwraca uwagę głęboka, niskoprofilowa konstrukcja usztywnienia łączącego dwie strony ramy podwozia (wideł) i stalowe ramiona łącznika mechanizmu podnoszenia. Zastosowano podwójny system wprowadzania i wyprowadzania palet. Istnieje możliwość obniżenia poziomu wideł do 75 mm, co ułatwia wprowadzanie palet. Dźwignia sterująca ma trzy pozycje: podnoszenia, opuszczania oraz neutralną. Pozycja neutralna umożliwia swobodny ruch w płaszczyźnie poziomej bez oporu hydraulicznego. W systemie sterowania zastosowano koła przegubowe, co sprawdza się szczególnie na nierównych płaszczyznach. Można stosować pojedyncze lub podwójne (tzw. tandemowe) koła ładunkowe. Gamę uzupełniają maszyny z nożycowym systemem podnośnikowym (zmniejsza zmęczenie operatora p...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy