Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pozycja Polski niezagrożona

Baza wiedzy | 23 czerwca 2021 | NR 1
0 40

O nowych obiektach spekulacyjnych Goodmana w Polsce, efekcie Amazona i pozycji Polski na magazynowej mapie Europy, z Maciejem Madejakiem, head of business development w Goodman Polska, rozmawia Anna Frąckowiak.

O ile zwiększyła się w ubiegłym roku nowoczesna powierzchnia magazynowa Goodmana w Polsce, kraju, który jest zapleczem magazynowym Europy?
W 2014 r. Goodman oddał do użytku ponad 215 000 m2 powierzchni magazynowej w Polsce. Tym samym łączna powierzchnia, którą zarządzamy nad Wisłą, wzrosła do 471 000 m2. Na koniec ubiegłego roku Goodman miał także 212 000 m2 powierzchni magazynowej w budowie, co według raportu firmy doradczej JLL stawia Goodmana wśród liderów polskiego rynku nieruchomości logistycznych.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy Goodman umocnił się na czołowej pozycji rynkowej nie tylko w Polsce, ale w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Nasz wzrost wspiera fakt, że jesteśmy postrzegani jako firma dostarczająca najlepszej jakości obiekty logistyczne w najlepszych lokalizacjach. Potwierdza to nasz portfel klientów, firm o różnej wielkości i z różnych sektorów gospodarki.

 

Maciej Madejak, head of business development w Goodman Polska

 

Złośliwi mówią, że złoty strzał w postaci Amazona już się nie powtórzy i trzeba będzie w końcu zmierzyć się z tak wysoko postawioną poprzeczką w roku 2015. Jaką Goodman ma strategię?
Wejście Amazona do Polski rzeczywiście wywarło duży wpływ na rynek magazynowy i udowodniło, że Polska to atrakcyjne miejsce do inwestowania dla międzynarodowych gigantów. Poza Amazonem na Polskę z coraz większym zainteresowaniem patrzą również inne międzynarodowe korporacje, które chcą tu lokować swoją działalność logistyczną. Ponadto coraz widoczniejszy jest trend konsolidacyjny wśród firm już obecnych na naszym rynku. Przykładem jest np. Grupa Muszkieterów, dla której budujemy centrum magazynowo-biurowe w Poznaniu, o powierzchni blisko 74 000 m2. Firma ta zdecydowała się zastąpić kilka mniejszych centrów logistycznych jednym nowoczesnym obiektem.
Strategia Goodmana polega na dostarczaniu klientom najwyższej jakości usług w zakresie nieruchomości logistycznych. Nie tylko budujemy powierzchnię magazynową, ale również doradzamy w procesie deweloperskim, a później na zlecenie klienta zarządzamy gotową powierzchnią. Dotychczas nasza strategia oparta na partnerstwie przynosi oczekiwane rezultaty.


Lokalni czy globalni – w jakich inwestorów celuje Goodman w roku 2015?
Portfel klientów Goodmana obejmuje pełny przekrój firm z różnych branż, od operatorów logistycznych, lekkiej produkcji, e-commerce, handlu detalicznego po motoryzację. Ostatnie przekazania i nowe umowy pokazują, że Goodman dostarcza powierzchnię magazynową zarówno dla międzynarodowych gigantów jak  np. Amazon (obiekt o powierzchni 123 500 m2
we Wrocławiu), jak i dla małych, lokalnych firm jak CD Partner (4500 m2 w Poznaniu). Dywersyfikacja ta widoczna jest nawet wśród klientów z tej samej branży. Oprócz wspomnianego giganta e-commerce klientem Goodmana w Krakowie jest polska księgarnia internetowa Bonito.pl, która w Kraków Airport Logistics Centre wynajmuje 4100 m2. W ostatnich kwartałach widzimy, że coraz więcej mniejszych, polskich firm osiągnęło stabilność finansową, która pozwala im na poszukiwanie nowoczesnych powierzchni ułatwiających dalszy rozwój biznesu.

Powiedzieliśmy, że Polska jest deweloperskim eldorado. Jednak każdy deweloper chce uszczknąć z tego tortu jak najwięcej. Jak mocna jest konkurencja na polskim rynku? I czy jest zdrowa?
Konkurencja zawsze była, jest i będzie. Ale zdrowa konkurencja jest dobra dla wszystkich uczestników rynku, samych deweloperów i przede wszystkim klientów. Obecność w Polsce największych globalnych graczy na rynku magazynowym sprawia, że nasz rynek równa do zachodnich standardów, chociażby pod względem obsługi klienta. 

Jak długo Polska ma szansę zostać magazynowym eldorado? Czy któreś kraje w naszym regionie mogą zagrozić atrakcyjności Polski i dlaczego? 
Pozycja Polski jako kluczowego rynku logistycznego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jeszcze przez długi czas będzie niezagrożona. Przemawia za tym wiele czynników, m.in. duży rynek zbytu w Polsce, naturalna lokalizacja blisko dużego rynku niemieckiego, położenie nad Bałtykiem i dostęp do portów oraz wykwalifikowana kadra pracownicza. Czynniki te dają nam przewagę nad naszymi południowymi sąsiadami, Czechami i Słowacją. Stan ten odzwierciedla także portfel powierzchni w zarządzaniu Goodmana. Blisko 70% z 697 000 m2 powierzchni magazynowej, którą zarządzamy w regionie...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy