Spośród średnio ponad stu notowanych każdego roku w Polsce poważnych wypadków związanych z eksploatacją wózków widłowych i podnośników magazynowych większość spowodowana jest błędami operatorów. Z informacji uzyskanych w Urzędzie Dozoru Technicznego wynika, że to próby maksymalnego skracania tras przejazdów, a tym samym poruszanie się w zbyt małej odległości od ramp, bram czy regałów, należą do najpoważniejszych przyczyn zagrożenia wypadkowego.
Liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych podczas użytkowania wózków nie zmniejsza się, a wręcz przeciwnie. O ile np. w 2009 r. zanotowano
20 wypadków z obrażeniami ciał (3 osoby zginęły), o tyle w 2014 r. wypadków tego rodzaju było 38, a śmierć poniosło 13 osób. Najczęstsze powody tych zdarzeń pozostają niezmienne: przygniecenie, uderzenie wózkiem, upadek ładunku (rezultat złego ułożenia ładunku lub przeładowania wózka). Pośrednio do powstawania wypadków przyczyniają się: nieodpowiedni stan techniczny sprzętu i wynikające z tego awarie (zazwyczaj układu kierowniczego lub hamulcowego). Dochodzi do tego niedostosowanie prędkości maszyn i wózków do warunków, w których pracują. Wielu zdarzeń można było uniknąć, dokonując odpowiedniego doboru infrastruktury magazynowej czy stosowania rozwiązań minimalizujących to ryzyko. Na rynku pojawia się coraz więcej rozwiązań, których zadaniem jest minimalizowanie zagrożenia wypadkowego.
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma