Świeże na stół. Czego rozwój e-grocery wymaga od logistyki?

STRATEGIE MAGAZYNOWE

Sprzedaż artykułów spożywczych w internecie to wciąż jeszcze młody sektor rynku. W Polsce stanowi niespełna 1% całości handlu żywnością. Tym niemniej liczba osób korzystających z tej formy zakupów stale rośnie i to nawet w tempie 30% rok  do roku. A wraz ze wzrostem obrotów rosną wymagania stawiane przed logistyką. Dostawy mają być szybkie, w godzinach popołudniowych i bez uszkodzeń delikatnych produktów.

Asortyment musi być świeży i równie bogaty co w tradycyjnym markecie, a ceny co najmniej równie atrakcyjne. Sprawdzamy, jak logistyka radzi sobie z tymi wyzwaniami.

Na polskim rynku e-grocery wciąż jest niewielu graczy. Najbogatszą ofertę mają mieszkańcy Warszawy. W pozostałych miastach jest znacznie gorzej. Nic więc dziwnego, że póki co udział tego segmentu w rynku jest bardzo skromny. – Na pewno na rozwój e-grocery wpływa zmiana zachowań konsumenckich. Z miesiąca na miesiąc widzimy coraz większe wzrosty w kanale internetowym. Ludzie mają coraz mniej czasu i są coraz bardziej otwarci na nowe usługi i modele biznesowe, które ułatwią im codzienne życie. Rynek e-commerce w Polsce stanowi obecnie ok. 5-6% całości sprzedaży detalicznej, jeśli chodzi o e-grocery, to udział w całości handlu produktami spożywczymi nie przekracza jeszcze 1%. Jednak pozytywny trend jest bardzo widoczny, ten rynek rośnie nawet 30% rok do roku. Zmiana pokoleniowa spowoduje, że udziały te będą bardzo dynamicznie rosły, a to jest ogromne wyzwanie – mówi Bożena Nawara-Borek, dyrektor ds. e-commerce Carrefour Polska.

Według szacunków Ernst&Young w 2020 r. nawet 10% zakupów spożywczych będzie odbywało się w internecie. W Korei Południowej już 4 lata temu udział ten przekroczył 13%. Wzrosty rok do roku w niektórych krajach przekraczają 50%, więc nic dziwnego, że w sektor ten inwestują kolejni gracze. 

Frisco.pl z nowym magazynem

Działający od ponad dwunastu lat supermarket internetowy Frisco.pl będzie mógł przynajmniej czterokrotne zwiększyć liczbę obsługiwanych klientów dzięki nowemu magazynowi zlokalizowanemu w parku Panattoni Europe City Logistics Warsaw I w przemysłowej części warszawskich Bielan. Budowa obiektu o powierzchni 11 000 m² ruszyła w lipcu br. Ponad 10 000 m² przeznaczone będzie na magazyn dostosowany do branży FMCG. Zostaną w nim wykorzystane innowacyjne rozwiązania technologiczne i zaawansowana automatyka magazynowa....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy