Trzy poziomy dojrzałości magazynu

STRATEGIE MAGAZYNOWE

Jakość w magazynie definiowana jest w różny sposób. Przykładem może być liczba reklamacji otrzymanych od klienta i zaakceptowanych, poziom zgodności lokalizacji potwierdzonych procesem inwentaryzacyjnym, a jeszcze innym przykładem mogą być uszkodzenia towaru zidentyfikowane w trakcie jego kompletacji. Niezależnie od tego, jak określimy jakość, jej brak kosztuje firmę pieniądze. Czasami koszty te są niewidoczne na pierwszy rzut oka, jednak zawsze bolesne z perspektywy osiągania stawianych kierownictwu celów finansowych czy zadowolenia klientów ze świadczonych im usług lub dostarczanych towarów.

Z perspektywy dojrzałości w kwestiach zarządzania jakością magazyn, jak również całą organizację można sklasyfikować na jednym z trzech poziomów:

  1. Poziom niski – jest to poziom, na którym kontrola nad jakością wewnątrz firmy jest na niskim poziomie, zaś niezgodności jakościowe wykrywane są z reguły u klienta w postaci zgłoszonych przez niego reklamacji. Proces zarządzania reklamacjami w postaci przeprowadzania analizy przyczyn źródłowych w zasadzie nie istnieje. Firma nie prowadzi kontroli jakościowej na żadnym z etapów procesu wytwarzania produktu/usługi lub jest ona nieszczelna i kiepsko zorganizowana.
  2. Poziom pośredni – na tym poziomie reklamacje są na dużo niższym pułapie, proces ich analizy jest przeprowadzany, jednak działania korygujące nie zawsze są efektywnie wdrażane. Błędy w znacznej mierze wykrywane są przez kolejny krok w procesie dla procesu poprzedzającego lub przez kontrole jakościowe przeprowadzane w pos...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy