Udźwig jest jednym z najistotniejszych pojęć dotyczących wózków podnośnikowych. Oznacza maksymalną masę ładunku, jaki można bezpiecznie podnieść przy pomocy konkretnego wózka. Są tu jednak pewne zastrzeżenia, znajdujące odzwierciedlenie w treści dwóch bardziej szczegółowych definicji. Pierwszą z nich jest udźwig nominalny, czyli największa dopuszczalna masa ładunku, jaką wózek może podnieść do określanej wysokości pod warunkiem, że odległość środka ciężkości podnoszonego ładunku od czoła wideł nie przekracza wartości podanej w DTR (zazwyczaj jest to 500 lub 600 mm). Dopuszczalne obciążenie wózka jest zmienne i zależy od odległości środka ciężkości podnoszonego ładunku od czoła wideł oraz od wysokości, na jaką podnosimy ładunek. Wraz ze zwiększaniem się tych odległości zmniejsza się maksymalny ciężar podnoszonego ładunku. Mówimy wówczas o tzw. udźwigu zredukowanym. Oznacza on maksymalny ciężar, jaki może podnieść wózek, zależny od wysokości podnoszenia, środka ciężkości i osprzętu. Na każdym wózku, w miejscu widocznym dla kierowcy, powinna być umieszczona tabliczka zredukowanego udźwigu, obrazująca te zależności. Redukcję udźwigu określamy na podstawie Diagramu udźwigu.
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
- Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
- ... i wiele więcej!