W bezpiecznym magazynie ryzyka materializują się jak najmniej dotkliwie

Bezpieczeństwo

Logistyka magazynowa to poważny biznes. Powaga wynika z jego niezbędności dla prawidłowego funkcjonowania gospodarki, a patrząc mniej globalnie – dla firm korzystających z usług magazynowania zewnętrznego. Odpowiedzialność leżąca po stronie dostawcy usług logistycznych to nie tylko zobowiązania utrzymywania ciągłości dostaw do klienta zgodnie z ustalonymi zasadami. To również ogromne wartości magazynowanego towaru.

Tutaj należałoby uciąć truizmy i przejść do konkretu. Bo rzeczywistość jest taka, że przekonanie o konieczności bezpieczeństwa jest powszechne, bardzo chętnie podnoszone podczas spotkań biznesowych. Bezpieczeństwa magazynu oczekują zarówno klienci, jak i deklarują je operatorzy logistyczni. Jedni i drudzy dość często mają własne działy bezpieczeństwa, zasady korporacyjne wynikające z kultury organizacji w ujęciu globalnym. Często zdarza się, że uczestnicy procesu „ukarani” przez zdarzenia utratą poważnych wartości materialnych wdrażają polityki bezpieczeństwa. 
Pandemia COVID-19 dołożyła do tego procesu dodatkowy element: oczekiwanie uczestników procesu biznesowego trwałości biznesu u innych graczy łańcucha dostaw. Firmy rozsyłają ankiety, w których w prostym ujęciu zadawane są pytania na temat swoistej akuratności i dostosowania do sytuacji swojego systemu ciągłości działania. Jednym z takich kwestionariuszy, które ostatnio widziałem, był „Supply chain management – COVID-19 Questionnaire”. Narzędzie bardzo proste, sprawiające wrażenie kolejnej pozycji do odhaczenia w arkuszu Excel dla uspokojenia sumienia starszych menedżerów i być może firm ubezpieczeniowych. Wrażenie to wynika z dużej ogólnikowości pytań i sposobu ich formułowania. Samo w sobie stanowi jednak pewną zmianę. Firma zadająca pytania na temat trwałości całego swojego łańcucha dostaw lub łańcucha dostaw zaczyna uczestniczyć w nowym zjawisku. 
Znamy z praktyki audyty bezpieczeństwa lepszej lub gorszej jakości, które przeprowadzają w magazynach wysłannicy klienta. Tego rodzaju procesy zazwyczaj niektóre firmy stosują w odniesieniu do swoich partnerów „oczko przed” i „...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy