Regeneracja akumulatorów to innymi słowy ich energetyzacja lub reenergetyzacja. Istotą tego procesu jest przywracanie baterii jej pierwotnej pojemności. Metodą, która prowadzi do reenergetyzacji, jest proces odsiarczania. W zasiarczonej baterii zachodzą liczne niekorzystne procesy i zmiany, takie jak zwarcie elektryczne w celi, przerwy w obwodzie, wzrost rezystancji wewnętrznej ogniwa, skrócenie żywotności baterii i zmniejszenie jej efektywności, wzrost wartości energii elektrycznej koniecznej do ładowania, wydłużenie czasu ładowania i zmniejszenie poziomu naładowania ogniw.
Ładowanie i rozładowywanie się akumulatora to skomplikowany proces chemiczny. Podczas jego ładowania na anodzie osadza się tlenek ołowiu, a na katodzie czysty ołów. Zmniejsza się ilość wody, zwiększa natomiast ilość kwasu, dlatego stężenie elektrolitu wzrasta. Siła elektromotoryczna naładowanego akumulatora wynosi około 2,1–2,45 V. Gdy akumulator się rozładowuje, prąd płynie w przeciwnym w kierunku. Na katodzie wydziela się reszta kwasowa, na anodzie wodór, po czym zachodzą następujące reakcje:
na anodzie: PbO2 + 2H + H2SO4 PbSO4 + 2H2O,
na katodzie: Pb + SO4 PbSO4.
Elektrody wracają do stanu początkowego, a ilość kwasu się zmniejsza i zawartość wody w kwasie rośnie. Stężenie elektrolitu podczas wyładowania maleje, co wpływa na zmniejszenie siły elek...
Warto reenergetyzować
Baterie tradycyjne, trakcyjne czy żelowe działają w wózkach widłowych przez długie godziny. Dlatego tak ważne jest, aby ich ponowne ładowanie odbywało się we właściwym momencie i było jak najefektywniejsze. Kiedy jednak taką baterię należy regenerować, na czym polega ten proces i jakie technologie reenergetyzacji akumulatorów są dostępne na polskim rynku? I co najważniejsze: ile można na tym zaoszczędzić?
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się