Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wyższa półka w magazynie

Baza wiedzy | 23 czerwca 2021 | NR 1
0 128

Unifikacja robi swoje, na rynku jest mnóstwo produktów różniących się od siebie niemal tylko nazwą. Pomimo tego nie zaniechano odróżniania marek popularnych od tych określanych mianem premium. Dla niektórych użytkowników tego rodzaju klasyfikacja ma spore znaczenie.  

Konstruktorzy współczesnych pojazdów podkreślają, że większość elementów jest do siebie bardzo podobna, czasem wręcz identyczna. Pojawiają się zatem pytania: czemu służy określanie produktu mianem premium, a jeśli tak, to czy tego rodzaju rozróżnienie, mające sens np. w przypadku samochodów, może dotyczyć również np. wózków widłowych czy środków wyposażenia magazynów? Czy kiedy kupuje się drożej (produkty określane mianem premium to zazwyczaj najwyższa półka cenowa), można liczyć na późniejsze wymierne korzyści, czy może chodzi wyłącznie o kwestie prestiżu?


Premium, czyli jakie?


Marcin Trąbka, członek zarządu Kuhn Polska (dystrybutor wózków marki Mitsubishi), zauważa, że wózki nie są w tym zakresie wyjątkiem. – Podobnie jak w przypadku większości produktów, można podzielić je na popularne i premium. Pierwszym kryterium z pewnością jest marka, która sama w sobie dla wielu klientów jest równoznaczna z przyporządkowaniem wózka do właściwej grupy. Z marką automatycznie wiąże się drugi czynnik – cena. Wysoka powinna świadczyć o niezawodności, trwałej konstrukcji oraz wygodzie i bezpieczeństwie używania. Wielu użytkowników marek premium docenia związki producenta z innymi dziedzinami techniki, takimi jak transport, przemysł samochodowy, lotniczy czy energetyczny. Działania w takich sektorach świadczą o ogromnym doświadczeniu producenta, które z kolei przekłada się na innowacje. Korzystanie z marek premium zdecydowanie kreuje image klienta, dla wielu oznacza bardziej pozytywny wizerunek – podkreśla Marcin Trąbka. 
W Zeppelin Polska (wózki Hyster) zwracają uwagę na to, że pojęcie premium należy dziś traktować dość szeroko. To zakres działań sprawiających, że użytkownik wózków nie ma z nimi kłopotu, że przestoje są ograniczone do minimum. Współczesne maszyny są bardziej intensywnie wykorzystywane niż niegdyś, użytkownik nie może sobie pozwolić na to, by wózek stał, bo np. dostawca czeka na części do jego naprawy. Premium ma zatem oznaczać również sprawdzony serwis, z wykwalifikowanymi mechanikami, odpowiednią dostępność części zamiennych itp. Sprzedawcy maszyn Hystera chętnie przywołują też dane amerykańskie (Peerless Media Research), w których to właśnie wózkom tej marki przyznano pierwsze miejsce w kategorii całkowitego kosztu posiadania. 


Szlachectwo zobowiązuje


Czy nabywcy produktów z tzw. najwyższej półki mogą liczyć na bonusy? Dostawcy wózków widłowych i magazynowych twierdzą, że warto docenić np. sposób serwisowania maszyn. Toyota ma wśród swoich pakietów rozwiązanie pod nazwą Premium FS, obejmujące przeglądy i naprawy zawierające wszystkie potrzebne materiały eksploatacyjne i części zamienne wykorzystywane do obsługi wózka wynikającej z normalnego zużycia eksploatacyjnego, wraz z dojazdami. W Toyota MH podkreślają, że stworzono go dla najbardziej wymagających klientów. Swoistym synonimem słowa „premium” może być też to, co podkreśla np. Linde MH, że firma ta dostarcza wyłącznie oryginalne części zamienne z fabrycznym atestem, co ma gwarantować ich długotrwałą i bezawaryjną eksploatację. W Linde MH, by zapewnić najlepszą jakość obsługi i najkrótszy czas oczekiwania na części zamienne, przyjęto system codziennych dostaw części, zarówno z magazynu niemieckiego, jak i polskiego. Dostawy części zamiennych realizuje wyspecjalizowana w logistyce części zamiennych firma. Jej specjalnością są m.in. tzw. dostawy nocne, dzięki którym serwisanci mogą być zaopatrywani na bieżąco. Pozwoliło to znacznie skrócić czas oczekiwania na części zamienne, a co za tym idzie – przyspieszyć usunięcie usterki. 
To samo dotyczy wózków kompletacyjnych np. marki Crown. Dystrybutor tych maszyn posługuje się zresztą hasłem „Crown – Lider jest tylko jeden”, zaznaczając, że to właśnie Crown jest pionierem i światowym liderem wśród producentów elektrycznych wózków magazynowych. Sprzedawcy zapewniają też o najlepszej w branży jakości i produktywności, jak również łatwości obsługi i serwisowania maszyn, co ma uzasadniać renomę produktów. Zaznaczają przy tym, że wózki przeznaczone są dla wymagającej grupy firm – operatorów logistycznych. 
– Klasa popularna oznacza produkty, w których na pierwszym miejscu stawiana jest cena zakupu, co przekłada się na zastosowanie starszych rozwiązań technicznych i gorszą jakość produktu. Klasa premium oznacza produkty innowacyjne technologicznie, o bardzo dobrej jakości wykonania, zapewniające największy komfort użytkowania i gwarantujące prestiż posiadania. Klasa premium to także wieloletnia tradycja i ogromne doświadczenie producenta w budowaniu sprzętu najwyższej jakości. Podsumowując, podstawowymi kryteriami kwalifikującymi wózki widłowe do grupy premium są: technologia, jakość, bezpieczeństwo, ergonomia użytkowania, bogate wyposażenie standardowe, doświadczenie producenta (know how) – konkluduje Maciej Fajkowski (Polsad, wyłączny importer Nissan Forklift) i potwierdza, że wózki widłowe można podzielić na klasy: popularną i premium.
W praktyce, co wynika z opinii samych dostawców, w przypadku wózków (zarówno czołowych, jak i magazynowych) określenie „premium” może się brać np. z rodzaju zastosowanych materiałów (np. zastąpienia ciężkich elementów lżejszymi, kompozytowymi) czy układem hydraulicznym osprzętu roboczego, elementami sterując...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy