Dlaczego warto standaryzować opakowania w B2B?

OPAKOWANIE I OZNAKOWANIE TOWARU

Mnogość firm produkcyjnych i ich klientów sprawia, że toniemy w typach, wymiarach i kolorach pojemników. Każde opakowanie wymaga oddzielnej pozycji w systemie, aby mogło znaleźć się w liście przewozowym i podlegać ewidencji, a także oddzielnego miejsca w magazynie i oddzielnego liczenia w czasie inwentaryzacji. Po zakończeniu projektu w magazynie pozostają opakowania dla konkretnego produktu, które albo uda się wykorzystać przy następnej okazji, albo nie. Dlatego też coraz więcej firm stara się wprowadzać ogólnie stosowane standardy, których nie trzeba modyfikować przy każdym projekcie. Odpowiedzią na ten problem jest pilotażowy projekt, który ma na celu stworzenie europejskiego systemu wynajmu standardowych opakowań zwrotnych na czas zwiększonego zapotrzebowania na pojemniki.
 

Działy logistyki wielu firm produkcyjnych, dostarczających swoje komponenty w systemie B2B, stoją przed sporym wyzwaniem, jakim jest optymalizacja kosztów opakowań. Klient wymaga corocznej obniżki ceny detalu, co wymusza niejako szukanie oszczędności w obszarach, które nie odbiją się na jakości wyrobu. Takim niewyeksploatowanym jeszcze obszarem są właśnie opakowania. W większości firm mamy do czynienia z czterema możliwymi scenariuszami: pierwszy to opakowania jednostkowe, drugi – opakowania zwrotne należące do dostawcy, trzeci – opakowania zwrotne będące własnością klienta, i czwarty wariant – wynajem opakowań od firmy zewnętrznej. Przyjrzyjmy się ich wadom i zaletom z perspektywy dostawcy oraz klienta. 

Opakowanie na jeden raz


Pomimo medialnej „nagonki” opakowania jednorazowe w bardzo wielu przypadkach nadal są powszechnie stosowane. I jakkolwiek użytkownicy zdają sobie sprawę, że jest to najprawdopodobniej najdroższe możliwe rozwiązanie, to godzą się na nie głównie dla wygody. Z punktu widzenia dostawcy karton jest wliczony w cenę komponentu. Jeśli ma się dobre relacje z producentem i w miarę standardowy wymiar opakowań, wtedy nie ma problemów. Nie trzeba ich rozliczać, naprawiać, nic nie ginie… A że są drogie? Skoro klient zaakceptował cenę, to znaczy, że nie jest źle. Problem pojawia się, gdy opakowanie ulegnie np. zawilgoceniu, co spowoduje usz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy