Elastyczność = automatyka + pracownicy

STRATEGIE MAGAZYNOWE

Dariusz Szymański, prezes LOGISYSTEM; Mariusz Latos, dyrektor operacyjny Orbico Supply; Borys Skraba, prezes zarządu Strix; Łukasz Musialski z Chaingers w roli moderatora, temat – skalowanie biznesu, czyli rzecz o tym, jak odpowiedzieć na intensywne zmiany rynkowe dopasowaną logistyką. To w skrócie druga dyskusja z cyklu logtok, która miała miejsce 15 kwietnia br. Dzielimy się spostrzeżeniami i wnioskami praktyków.
 


Łukasz Musialski, starszy doradca logistyczny Chaingers: Dzisiejszy temat to dostosowanie logistyki do skalowania biznesu. Dość często spotykam się z pomysłem, z chęcią automatyzacji procesów, która w efekcie ma uniezależnić je od ludzi. Kiedy gwałtownie rosną wymagania dotyczące zapotrzebowania na zdolność realizacyjną, maszyny robią to lepiej i szybciej można ich użyć, nie „zachorują” na COVID-19. Ale czy pójście w głęboką automatyzację to dobry ruch? Automatyzacja sporo kosztuje i wiąże się z mniejszą elastycznością. W przypadku manualnej obsługi procesów z dnia na dzień możemy pracownikom zlecić wykonywanie zadań w odmienny sposób.


Dariusz Szymański, prezes LOGISYSTEM: Każde urządzenie automatyczne, każda technologia ma jakieś parametry graniczne. Będą to parametry związane z produktem, z jego rozmiarami, formatem, którego dotyczy, ale są też parametry wydajnościowe. Zawsze są jakieś ograniczenia, ale projektując system, najpierw należy wykonać szereg analiz, uporządkować rozumienie swojego procesu czy sam proces, określić te miejsca, co do których wprowadzenie automatyzacji jest możliwe. Elastyczność, o której wspominałeś, nie ma dotyczyć wszystkiego. Jeżeli projektujemy świadomie, jesteśmy w stanie tak zaprojektować system, żeby on w znacznym stopniu był elastyczny. Jeżeli mówisz o trendzie – oczywiście nie mówię teraz o sytuacji takiej, że zainwestowaliśmy w automatykę bardzo rozbudowaną, totalnie rynek i sprzedaż „siada”, obroty naszego klienta maleją – wtedy ten zwrot z inwestycji będzie dużo dłuższy i ciężko jest z tym coś zrobić. Natomiast jeśli mówimy o zmianie trendu, tak jak obecnie ma to miejsce, gdzie mamy klientów z retail, a e-commerce był wykorzystywany w mniejszym stopniu, to przejście do jego obsługi ze zwiększonym wykorzystaniem automatyki przy odpowiednim zaprojektowaniu systemów jest możliwie. Oczywiście tylko w pewnym stopniu. Jeżeli chcemy być gotowi na tego typu dynamiczną zmianę, mamy większą sprzedaż retailową i planujemy przejść na bardzo duży wzrost sprzedaży e-commerce, to oczywiście powinniśmy, projektując automatyzację, od razu o tym myśleć. Jeżeli przygotujemy się odpowiednio, to zmiany będą możliwe do obsłużenia.

Łukasz Musialski: Co warto jest próbować przewidywać, żeby zrównoważyć wydajność związaną z automatyzacją procesów, a jednak zachować elastyczności albo na wszelki wypadek, albo na tę niepewność, której nigdy nie możemy wyeliminować?


Mariusz Latos, dyrektor operacyjny Orbico Supply: To zależy, na pewno nie da się 
wszystkieg...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy