Dołącz do czytelników
Brak wyników

Funkcje opakowań w Tesco Poland

Baza wiedzy | 22 czerwca 2021 | NR 4
0 177

O funkcjach opakowań zbiorczych i wyzwaniach z nimi związanych z Mariuszem Trontem, menedżerem dystrybucji, i Krzysztofem Niciejewskim, menedżerem ds. współpracy z dystrybucją i operacjami w Tesco Poland Sp. z o.o., rozmawia Marcin Jurczak.

Jakie wymagania stawia Tesco opakowaniom zbiorczym?
Mariusz Tront: W obszarze dystrybucji jesteśmy firmą mocno specyficzną. Większość towarów wysyłamy do sklepów w opakowaniach zbiorczych najmniejszej wielkości. Pod względem funkcjonalności istotne są dla nas nie tylko funkcje związane ze składowaniem i transportem. Niezwykle ważne jest zabezpieczenie towaru w całym łańcuchu dostaw, nie tylko przy składowaniu, ale także na etapie kompletacji. To właśnie kompletacja sprawia, że na jednej palecie znajduje się często wiele różnych opakowań zbiorczych. To z kolei zwiększa wymagania względem samych opakowań. Muszą one być solidne, a także pozwalać na dokonywanie kompletacji w magazynie. Produkt ma być zatem nie tylko bezpieczny w transporcie i ładnie się prezentować na półce. Ma być bezpieczny w całym łańcuchu dostaw: od magazynu, przez kompletację, rozładunek, po ekspozycję na sklepie. Oczywiście taki kompromis jest do osiągnięcia i szukamy takich właśnie opakowań. Wymaga to dobrej współpracy pomiędzy dostawcą a siecią handlową, gdyż musimy brać pod uwagę wszystkie aspekty związane z opakowaniem i kolejnymi etapami jego drogi. 

 

Mariusz Tront, menedżer dystrybucji w Tesco Poland Sp. z o.o.


Krzysztof Niciejewski: Byliśmy pierwszą firmą, która dokładnie pięć lat temu pochyliła się nad tym tematem. Wtedy to rozpoczęliśmy projekt one touch replenishment. Miał on na celu przełożenie problematyki opakowań zwrotnych na operacje sklepowe, gdzie pochodzący od producenta karton jest końcowym etapem, zarówno dla producenta, jak i dystrybucji. Istotne jest to, co dzieje się w sklepie. Karton i nowoczesny sposób eksponowania towarów sprawiają, że opakowanie stało się jednym ze sposobów na prezentację produktu. Opakowania zbiorcze stały się zatem istotne nie tylko ze względu na produktywność, ale także możliwość lepszego eksponowania i pokazywania towarów.

 

Krzysztof Niciejewski, menedżer ds. współpracy z dystrybucją i operacjami w Tesco Poland Sp. z o.o.


MT: Temat opakowań zbiorczych wciąż pozostaje tematem niezwykle aktualnym. To ten obszar, gdzie cały czas aktywnie działamy, rynek zmienia się bowiem dynamicznie. Zdarza się np., że dostawca „zapomina” i górę bierze część handlowa, sprzedażowa czy marketing. Przykładowo ostatnio przy jednym z oferowanych u nas produktów projektant opakowania kompletnie zapomniał o logistyce. Produkt, choć ciężki, fantastycznie prezentował się na półce, niestety zastosowany karton bardzo trudno było skompletować w magazynie i później ułożyć w sklepie. To bardzo często sprawa świadomości tego, czym tak naprawdę jest opakowanie zbiorcze. Jest nie tylko narzędziem do zabezpieczenia i dostarczenia produktu, ale pełni po drodze wiele różnych funkcji.

Jak funkcja opakowania zmienia się w zależności od miejsca w łańcuchu dostaw?
MT: Niezwykle ważny jest sam transport – zarówno po stronie dostawcy, jak i dystrybucji w sieci handlowej. Dystrybucja to bardzo często nie tylko przesyłki pełnopaletowe, ale także palety typu mix. To także przyjęcie towaru i wszystko to, co się z tym towarem po drodze dzieje. Nieco inaczej traktujemy np. towary wolno rotujące. W magazynie są one przechowywane na flow rackach. To regał, do którego wrzucamy pojedyncze kartony, zatem ważne, by opakowanie zbiorcze dało się łatwo przemieścić i zapakować na taki regał. Trzeci obszar to kompletacja, a czwarta grupa to wszystkie procesy realizowane w sklepie: włożenie towaru na półkę, zatowarowanie półki. Niezależnie od lokalizacji – może to być nisko nad ziemią, ale i na wysokości prawie 2 metrów – opakowanie zbiorcze nie powinno stanowić utrudnienia dla pracownika. No i pozostaje ważna funkcja marketingowa – ta część opakowania, która jest pozostawiana na półce, ma zachęcać klienta do zakupu. Funkcja marketingowa staje się często funkcją czysto praktyczną. Gdy towary są w szarych kartonach, trudniej je rozpoznawać. Identyfikacja graficzna na opakowaniu przydaje się także właśnie w magazynie sklepowym.
KN: Procesy przeprowadzane w sklepie to tak naprawdę powielenie procesów z magazynu. Towar w obu miejscach przechodzi w zasadzie identyczną drogę – od przyjęcia, przez zatowarowanie, po postsorting – gdy towar, który został, jest ponownie kierowany do magazynu (w przypadku sklepu – do magazynu sklepowego). Funkcjonalność opakowania to zatem możliwość przejścia wszystkich etapów – w magazynie i sklepie produkt jest wielokrotnie przerzucany, opakowanie musi być więc na tyle solidne, by po tych wszystkich operacjach nadawało się do ekspozycji w sklepie. Stosujemy różne rodzaje opakowań. Obok małych SKU stosujemy także duże jednostki – ćwierćpalety czy półpalety. To pozwala na skrócenie i przyspieszenie drogi z magazynu do sklepu. Opakowania zbiorcze ewoluują – coraz częściej pozwalają na bezpośrednie umieszczenie pod regałem sklepowym czy ułożenie na półce.

Jakie zauważacie Państwo tendencje i trendy w obszarze opakowań zbiorczych?
MT: Zależy nam na tym, by karton, który jest podstawową jednostką zamawianą przez sklep, był dopasowany do jego możliwości sprzedażowych. Chcemy, żeby produkt odpowiednio rotował, staramy się nie tworzyć zapasu na kilkanaście tygodni. Tę pracę wykonujemy od wielu lat, dostosowując opakowania do trendów sprzedaży. Dostawcy są zainteresowani, by kartony czy tray packi były widoczne i wyróżniały produkt, ale niezwykle ważny jest także element kosztowy. Każdy chciałby jak najmniej płacić za opakowanie, należy jednak pamiętać, że zbyt słaba jakość opakowania powoduje niszczenie produktów w transporcie czy przy pickingu, co może kosztować więcej niż droższe opakowanie.
 KN: Opakowanie ewaluowało. Kiedyś produktów typu tray pack czy ekspozytorów było bardzo mało. Opakowanie zmienia się także dzięki nowym technologiom – jest dziś elektronicznie identyfikowane np. przez kody kreskowe. Ma także specjalną perforację. Kiedyś jej funkcję pełniła taśma klejąca, dziś jest to perforacja z instrukcją obsługi. Opakowanie to nośnik reklamowy i to podkreślamy, ale ważną jego funkcją jest też łatwość zatowarowania. Nakładki czy perforacje kontra szary karton z niewielką ilością taśmy – jest to diametralna zmiana.
MT: Dla produktów niejednolitych pod względem wymiaru, takich jak warzywa, owoce czy drób, wprowadziliśmy specjalne zielone skrzynki, które oferujemy dostawcom jako opakowanie zbiorcze. Pozwoliło nam to wprowadzić pewien standard w zakresie opakowań, w których towar dostarczają dostawcy....

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy