Gigant w natarciu

TEMAT NUMERU

Amerykański gigant rynku e-commerce ogłosił ostatnio zamiar uruchomienia polskiej wersji serwisu. Ruszyła już rejestracja dostawców, a eksperci prześcigają się w przewidywaniach wpływu tego posunięcia na polski sektor handlu elektronicznego. Jednak obecność marki Amazon w naszym kraju sięga 2014 r. i od tego czasu amerykański potentat zdążył wybudować całkiem sporą sieć centrów logistycznych.

Budowa najnowszego, czteropiętrowego obiektu Amazon w Świebodzinie


Uruchomienie polskiej wersji serwisu Amazon jest krokiem zapowiadanym już od kilku lat. Do tej pory funkcjonuje jedynie polskojęzyczna wersja niemieckiej strony, która nie zdołała zgromadzić zbyt wielu użytkowników, a co za tym idzie wywalczyć znaczącej pozycji na naszym rynku e-commerce. 
Inaczej jednak sytuacja przedstawia się w zakresie sieci logistycznej amerykańskiego giganta. Ta sukcesywnie rozwijana jest od 2014 r. i dziś wygląda imponująco. W styczniu Amazon ogłosił plany budowy swojego 10. centrum logistycznego w naszym kraju. Oprócz tego funkcjonuje również Centrum Rozwoju Technologii Amazon w Gdańsku i oddział Amazon Web Services w Warszawie. W sumie pod sztandarami tej firmy pracuje w Polsce ponad 18 000 osób. Co więcej, Amerykańska Izba Handlowa, która w 2020 r. podsumowała 30 lat działalności amerykańskich przedsiębiorstw w Polsce, ogłosiła, że Amazon jest największym pracodawcą ze Stanów Zjednoczonych w naszym kraju i trzecim co do wielkości amerykańskim inwestorem.


Mocne wejście


Już pierwsze 12 miesięcy działalności w Polsce Amazon zamknął imponującymi danymi, inwestując ponad 1,5 mld zł w nowe obiekty, ich wyposażenie oraz płace i benefity pracownicze. Pod koniec 2015 r. posiadał trzy centra logistyczne –...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy