Dołącz do czytelników
Brak wyników

Historia po COVID-19 będzie pisana przez zwycięzców

Baza wiedzy | 14 września 2021 | NR 2
0 51
  • Listopad 2019. W firmach na całym świecie działy sprzedaży domykają prognozy i plany na 2020 r. Zarządy zatwierdzają budżety inwestycyjne i budują strategie marketingowe. Tymczasem w chińskim mieście Wuhan w prowincji Hubei pojawiają się pierwsze przypadki zarażenia nowym, groźnym wirusem, wywołującym ciężkie choroby układu oddechowego.
  • Styczeń 2020. Wirus, zidentyfikowany przez chińskich naukowców jako nowy typ koronawirusa, rozprzestrzenia się na obszar całych Chin wraz ze wzmożoną migracją ludzi związaną z chińskim Nowym Rokiem; pierwsze pojedyncze zarażenia zdiagnozowane zostają w Tajlandii i Francji.
  • Luty 2020. Nowy koronawirus ma już swoją nazwę, sklasyfikowany jako SARS-CoV-2. Wywoływany przez niego ciężki ostry zespół oddechowy, nazwany COVID-19, gwałtownie się rozprzestrzenia: 2 lutego pierwszy przypadek śmiertelny poza Chinami, 10 lutego 40 tys. zarażonych w Chinach, od 11 do 19 lutego podwaja się liczba przypadków śmiertelnych, osiągając 2000. Następuje gwałtowny rozwój epidemii we Włoszech. 27 lutego zarażeni zidentyfikowani są już w 50 państwach na wszystkich kontynentach z wyjątkiem Antarktydy. Niektóre łańcuchy dostaw, zwłaszcza z Azji, załamują się, zaczyna się też uwidaczniać kryzys sprzedaży spowodowany spadkiem popytu.
  • Marzec 2020. W połowie marca WHO ogłasza stan światowej pandemii, rejestruje się ponad 5 tys. zgonów spowodowanych koronawirusem przy ok. 140 tys. zarejestrowanych zakażeń w 135 państwach. Następuje gwałtowny rozwój epidemii w USA. Europejskie i amerykańskie firmy borykają się z poważnymi niedoborami dostaw z Chin, następuje silny spadek popytu na szereg wyrobów i praktyczne załamanie rynku usług. Ujawnia się silny kryzys w zakresie dochodów i wypłacalności.
  • Kwiecień 2020. Od początku do ostatniej dekady kwietnia liczba zarejestrowanych zgonów wywołanych SARS-CoV-2 na świecie zwiększa się czterokrotnie, osiągając 190 tys., z czego ponad 50 tys. w USA. W kwietniu codziennie umiera na COVID-19 ok. 6 tys. osób. W Azji występują pierwsze objawy zatrzymania rozwoju epidemii, rusza produkcja w regionach dotkniętych wcześniej chorobą.

I co dalej?


Nobody expects the Spanish Inquisition


Opisany rozwój wydarzeń pokazuje, jak początkowo niedoceniane lokalne zdarzenie przekształciło się błyskawicznie w zjawisko nieprzewidywalne i gwałtowne, wywołujące znaczne skutki dla otaczającej nas rzeczywistości w skali globalnej. Zjawisko takie nazywamy Czarnym Łabędziem w ślad za amerykańskim ekonomistą N.N. Talebem. Jako że Czarny Łabędź może mieć również charakter pozytywny, tutaj może lepiej pasuje określenie Monty Pythona: „Nikt nie spodziewa się hiszpańskiej inkwizycji”.

Nie mamy czasu do stracenia – koronawirus nam go nie daje – należy więc reagować natychmiast. Reakcja ta wymaga wdrożenia zupełnie nowych procesów i metod działania w bardzo krótkim czasie. Jak zatem zjeść tego słonia po kawałku, a jednocześnie bardzo szybko, i do tego się nie udławić?


Otóż „hiszpańska inkwizycja” właśnie wtargnęła brutalnie w nasze życie i zmusiła nas do błyskawicznego dostosowania procesów logistycznych do gwałtownych zmian zachodzących w gospodarce. Nie mamy czasu do stracenia – koronawirus nam go nie daje – należy więc reagować natychmiast. Reakcja ta wymaga wdrożenia zupełnie nowych procesów i metod działania w bardzo krótkim czasie. Jak zatem zjeść tego słonia po kawałku, a jednocześnie bardzo szybko, i do tego się nie udławić?


Focus Room


Reagując na tę zupełnie nową sytuację, Miebach Consulting rekomenduje wdrożenie pakietu działań nazwanych przez nas roboczo „Focus Room”. Jego celem jest utrzymanie wartości firmy w odniesieniu do jej finansów, operacji i reputacji na rynku. Koncentruje on w sobie trzy obszary:

  • Monitoring – zarządzanie – wdrażanie: bieżący monitoring rozwoju sytuacji w zakresie rozprzestrzeniania się wirusa, śledzenie informacji w mediach i decyzji urzędowych oraz kontrolowanie zmian poprzez opracowany zestaw wskaźników KPI. Wskaźniki te stanowią kluczowe dane wejściowe niezbędne do zarządzania przedsiębiorstwem, planowania zasobów, sprzedaży, zakupów i finansów. Ze względu na dynamikę zmian dla sprawnego zarządzania kierownictwo firmy potrzebuje codziennych raportów (dla podejmowania szybkich decyzji) oraz specjalnych grup zadaniowych (dla szybkiego wdrażania podjętych decyzji).
  • Komunikacja wewnętrzna: wspomniana wyżej krótka ścieżka decyzyjna wymaga efektywnej komunikacji w kierunku pracowników, ale również sprzężenia zwrotnego, niezbędnego zarówno dla akceptacji decyzji i ich szybkiego wdrażania, jak i dla bardzo ważnego poczucia bezpieczeństwa pracowników.
  • Komunikacja zewnętrzna: oczywiście niezbędna jest również efektywna komunikacja z dostawcami i klientami, aby osiągnąć niezbędną szybkość reakcji na zachodzące zmiany.

 

Należy spodziewać się, że kanały sprzedaży i zachowania konsumentów w postpandemicznej rzeczywistości z pewnością się zmienią i konieczne będą działania dostosowawcze. Szanse stwarzają zarówno rozwój cyfrowej komunikacji czy e-commerce, jak i aspekty socjalne: duch zespołowy wyzwolony w ludziach w czasie kryzysu, lokalna solidarność, wzajemne wsparcie, współdzielenie zysków i strat.

 

Focus Room powinien obejmować swoim zakresem cztery kluczowe aspekty.


Aspekt 1. Rzetelna ocena klienta i rynku sprzedaży


W wielu przypadkach mamy do czynienia ze wzrostem obrotów, np. w handlu detalicznym, FMCG czy technologiach medycznych. Jednak szereg branż boryka się z dramatycznym spadkiem sprzedaży lub napływających zamówień. W obydwu przypadkach należy natychmiast wdrożyć prężne planowanie krótkoterminowe z możliwością korekt, nawet w cyklu dziennym. Priorytetem jest utrzymanie płynnej działalności firmy, zarówno w obliczu spadku, jak i wzrostu obrotów.


Aspekt 2. Odważne dostosowywanie operacji


Środek ciężkości przesuwa się z planowania sprzedaży w kierunku planowania łańcucha dostaw. W celu realizacji celów sprzedażowych konieczne może być przeplanowani...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy