Krajobraz po Amazonie

TEMAT NUMERU

W 2014 r. podpisano umowy najmu na 2,06 mln m2 powierzchni magazynowej, ustanawiając w ten sposób roczny rekord przy popycie na powierzchnię, który rok do roku wzrósł o 7,5%. Eksperci upatrują źródła tego sukcesu w stabilności sytuacji gospodarczej Polski, rozwoju firm, dobrej koniunkturze i – niskich zarobkach w Polsce. Czy to jedyne powody, dla których Polska jest atrakcyjna dla inwestorów przenoszących tutaj swoje centra logistyczne?

Gigant ląduje


Z pewnością takie firmy jak Amazon inwestujący prawie miliard złotych w swoje obiekty logistyczne nie kierują się jedynie wiedzą o tym, że średnia pensja w Polsce wynosi 1153 USD,  a w Niemczech 3446 USD. Zasadniczym czynnikiem był gwałtowny rozwój e-commerce (choć jego tempo zaskoczyło nawet profesjonalistów) wymuszający intensyfikację dostaw na terenie Unii Europejskiej. Tymczasem regiony Poznania i Wrocławia połączone są siecią coraz lepszych dróg z Zachodnią Europą, gdzie mieszkają główni klienci firmy, która w Polsce nie prowadzi (jeszcze) sprzedaży. Ze względu na centralne położenie tych regionów towary można stąd łatwo wysyłać do wszystkich krajów UE. 
Przypadek Amazona, który przecież nie jest wyjątkiem, to bardzo obrazowy znak przesilenia w branży logistycznej, w której jeszcze w 2012 r. oczekiwano negatywnych reperkusji związanych z kryzysem gospodarczym. Mocne wejście amerykańskiego giganta w rok później było sygnałem końca kryzysu i początku wzrostu. Tak szybkiego rozwoju e-commerce nie przewidywali nawet najprężniej działający deweloperzy w Polsce. 
Według analityków atrakcyjność Polski utrzyma się przez najbliższe lata, wspierana zarówno trendem przenoszenia tutaj centrów logistycznych, jak i dalszym rozwojem e-commerce w państwach za wschodnią granicą naszego kraju. Ten optymizm podzielają deweloperzy, najemcy oraz inwestorzy przekonani o rentowności kolejnych przedsięwzięć sięgającej 7,25% (stopa kapitalizacji).
To współzależny system, w którym jeden z elementów napędza kolejny. Kluczem jednak jest e-commerce. 
Robert Dobrzycki, partner zarządzający Panattoni Europe, po...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy