Optimum doboru technik i poziomu automatyzacji. Z jakimi wyzwaniami wiąże się wdrażanie zautomatyzowanej kompletacji w magazynie retail FMCG?

STRATEGIE MAGAZYNOWE

Sytuacja związana z COVID-19 wyraźnie wpłynęła na kształt branży handlu detalicznego FMCG. Według badań rynkowych rynek towarów szybkorotujących w Polsce notuje w pandemicznym okresie ok. 4–5% wzrosty w ujęciu rocznym. Znacząco zmieniły się także nawyki zakupowe i zachowania konsumentów. Spędzając czas w domach podczas lockdownów, zaczęliśmy zużywać większe ilości produktów pierwszej potrzeby, takich jak żywność czy środki czystości. Menedżerowie sieci handlowych, świadomi problemu, z którym muszą się zmierzyć, zaczęli bardziej intensywnie poszukiwać możliwości zwiększenia przepustowości swoich stuktur dystrybucji. Intralogistyka gra dziś pierwszoplanową rolę, a o jej sile stanowi skutecznie prowadzony proces kompletacji, który wsparty rozsądnie zaplanowaną automatyką pozwala stawić czoło ciągle rosnącym wymaganiom rynku.

Istnieją na rynku technologie, które przy odpowiednim zestawieniu, zaprojektowaniu i wdrożeniu mogą znacznie usprawnić przebieg kompletacji. Systemy takie jak automatyczne magazyny wysokiego składowania palet, korytarze kompletacyjne pick-to-belt połączone z sorterem czy magazyny typu miniload lub shuttle połączone ze stacjami goods-to-person są z powodzeniem stosowane w branży od lat. W samym artykule nie chcielibyśmy się jednak skupiać na opisie konkretnych technik, lecz na złożoności procesu projektowania i wdrożenia.

Branża pełna wyzwań

W porównaniu do innych branż automatyka w branży retail FMCG zaczęła być wdrażana stosunkowo późno. Wynika to przede wszystkim z wielowymiarowej złożoności problemów, które należy wziąć pod uwagę przy projektowaniu systemów zautomatyzowanych w tejże branży. Ograniczenia wynikające z charakteru asortymentu, mnogość jednostek ładunkowych, bardzo duża sezonowość i piki sprzedaży konkretnych grup asortymentowych generowane przez promocje – wszystkie te kryteria nie są przyjazne dla wdrażania automaty...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy