Dołącz do czytelników
Brak wyników

Oswojony outsourcing napędzany przez e-commerce

Baza wiedzy | 8 lipca 2021 | NR 3
0 150

Słowo „outsourcing” w odniesieniu do zarządzania magazynem dziś brzmi już całkiem swojsko. Znakomita większość kierowników magazynów wie, jakie obszary funkcjonowania magazynu można zlecić firmom zewnętrznym, wybierając z bogatej oferty obsługi poszczególnych procesów lub decydując się na odważniejszą formę, jaką jest logistyka kontraktowa. 

Klienci coraz częściej dostrzegają korzyści wynikające z partnerskiej współpracy z operatorami logistycznymi. Firmy produkcyjne i handlowe poświęcają coraz więcej uwagi swoim łańcuchom dostaw. Deficyt pracowników i rosnące koszty pracy powodują, że coraz więcej firm szuka oszczędności w zaawansowanych projektach optymalizacyjnych. Bardzo trudne stało się dalsze cięcie kosztów prostych i obniżka stawek za usługi. Dlatego coraz więcej firm skupia się na zaawansowanym przeglądzie swoich sieci dystrybucyjnych (network modeling) oraz szuka oszczędności poprzez łączenie wolumenów dystrybucyjnych oraz lepsze wypełnienie samochodu. Gorącym tematem jest i będzie optymalizacja zapasów i odpowiednia ich alokacja w swojej sieci dystrybucyjnej – twierdzi Adam Chazanow, partner w Graphene Partners.
Rosnące wolumeny, a co za tym idzie – koszty logistyki, a przede wszystkim rozwój handlu internetowego pchają sieci handlowe w kierunku outsourcingu.

 

 

E-commerce napędza outsourcing


Magazynowanie, kompletacja i pakowanie, wysyłka kurierska, obsługa zwrotów i reklamacji oraz usługi specjalistyczne (przepakowywanie, etykietowanie, kontrolę jakościową) – wszystkie operacje prowadzone będą w dedykowanym dla tego celu magazynie operatora logistycznego w Strykowie. LPP, polski potentat odzieżowy, zdecydował się na obsługę kanału e-commerce marek Reserved, Mohito, House i Sinsay przez operatora logistycznego. Arvato będzie odpowiadać za kluczowe elementy całego procesu. 
– W minionym roku nasz kanał sprzedaży online zanotował wzrost na poziomie 120% rok do roku. Był to jeden z kluczowych elementów determinujących decyzję o konieczności inwestycji w tym kierunku i… budowie logistyki e-commerce. Analizowaliśmy różne scenariusze i warianty modelu logistycznego – w oparciu o operatora logistycznego, ale również wariant zachowujący rozwój logistyki e-commerce dwutorowo, tzn. outsourcowania logistyki dla części marek i pozostawienia logistyki e-commerce dla części operacji także w LPP – wyjaśnia Sebastian Sołtys, dyrektor logistyki zagranicznej LPP. Ostatecznie zdecydowano się na model mieszany – 
kanał e-commerce marki Cropp nadal będzie obsługiwany z centrum dystrybucyjnego LPP w Pruszczu Gdańskim. Będzie benchmarkiem samodzielnej obsługi i tej, którą dla LPP świadczyć będzie operator logistyczny.

 

Tabela 1. Jaka miara jest najważniejsza w przypadku analizy porównawczej dostawców usług logistycznych?
Stosunek jakości do ceny 40%
Wiarygodność 25%
Customer service i szybkość odpowiedzi na pytania i problem  15%
Innowacje / nowe pomysły i rozwiązania 10%
Przywództwo / zarządzanie i rozwój współpracy 5%
Możliwości IT 5%
Elastyczność w rozumieniu możliwości wcześniejszej / późniejszej dostawy w razie potrzeby 0%

 

Tabela 2. Oprócz usług związanych z magazynowaniem i transportem, jakie inne usługi chcieliby Państwo zobaczyć w ofercie usługodawcy logistycznego?
Zintegrowane magazynowanie i transport 60%
Optymalizacja sieci 60%
Lekka produkcja 45%
Optymalizacja zapasu 35%
Zarządzanie zamówieniami 25%
Planowanie dostaw 25%
Planowanie popytu 5%
Zarządzanie platformą sprzedaży internetowej 5%


– Wraz z rozwojem technologicznym i zmianą zwyczajów zakupowych nabywców do szeregu sklepów oferujących swoje produkty w internecie dołączyły nieomal wszystkie marki retail. Skala transakcji stała się nieporównywalnie większa, a wraz z nią pojawiły się zupełnie nowe płaszczyzny do zagospodarowania – mówi Marcin Bąk, prezes zarządu Spedimex.
Na rozwoju e-commerce korzystają zarówno operatorzy logistyczni o ugruntowanej pozycji na rynku i globalnym zasięgu, jak i rodzime firmy, które w rozwoju usług kierowanych dla e-commerce upatrują swojej szansy rozwoju.
– Ubiegły rok charakteryzował się dynamicznym rozwojem obsługi logistycznej dla branży e-commerce, a zainteresowanie tego typu usługami przerosło nasze oczekiwania. Z drugiej strony szybki postęp technologiczny, a także stale rosnące wymagania w zakresie obsługi i jej elastyczności zmuszały nas do określonych inwestycji oraz do poszukiwania nowych możliwości w operacjach magazynowych i obsłudze klienta – mówi Radosław Dudek, dyrektor zarządzający DTW Logistics.

 

Dr inż. Grzegorz Lichocik
prezes Dachser w Polsce

Dużym plusem współpracy z zewnętrznym partnerem jest fakt, że może on zapewnić szeroki wachlarz usług magazynowych dzięki dysponowaniu wyspecjalizowanym personelem, systemami informatycznymi i rozwiązaniami technologicznymi. Operator taki jak Dachser może wziąć na siebie nie tylko przechowywanie produktów, ale także konfekcjonowanie, przepakowywanie przed dystrybucją do regionalnych sprzedawców czy „prace końcowe” w punktach sprzedaży: metkowanie, układanie artykułów na półkach itd. Nie do przecenienia jest fakt posiadania przez operatora rozbudowanej sieci transportowej, dzięki której możliwa jest płynna dystrybucja towarów z magazynów praktycznie do całej Europy.
To tylko kilka powodów, dla których warto powierzyć swoje procesy logistyczne zewnętrznemu partnerowi, takiemu jak Dachser. Warto podkreślić, że do takiej współpracy nie trzeba wcale skomplikowanych przygotowań, bo operator wspiera swoich klientów w płynnej organizacji wszystkich procesów od momentu zamówienia usługi aż po dystrybucję towarów.

 

Popularność co-packingu


Wśród usług z obszaru magazynowania ogromna popularnością cieszy się co-packing. – Wzmagająca się konkurencja wymusza na producentach aktywne działanie w bezpośrednim wsparciu sprzedaży tak na poziomie prezentacji towaru w handlu, jak i cen produktów i ich promocji. Duża sezonowość i zmienność akcji promocyjnych, a także konieczność współpracy wielu podmiotów je organizujących (sprzedaż i marketing producenta, kupiec sieci handlowej, dostawcy komponentów, usług transportowych i magazynowych itd.), sprawiają, że co-packing coraz bardziej zyskuje na popularności – twierdzi Łukasz Dubina, menedżer usług dodanych Raben Logistics Polska.
Jak twierdzi Łukasz Dubina, wbrew pozorom nie jest to proste zadanie, bo np. oprócz tradycyjnych rozwiązań, jak pakowanie gotowych zestawów dla sieci handlowych (m.in. karton, zgrzewka, standy i palety ekspozycyjne), uwzględnia też rozwiązania niestandardowe. – W grę wchodzą wtedy m.in. etykietowanie, metkowanie, zmiana formatów jednostek konsumenckich i tworzenie zestawów promocyjnych, w tym świątecznych. Co ciekawe, ich przygotowanie koncerny zagraniczne często zlecają firmie Raben, by po zakończeniu co-pakingu z powrotem przetransportować je do kraju pierwotnego. Co więcej, klient dostaje szczegółową wycenę (z informacjami o produkcji, komponentach i logistyce) i nie musi aktywnie uczestniczyć w całej akcji, jedynie w jej początkowej fazie – koordynację całego procesu przekazuje firmie zewnętrznej. To Raben koordynuje dostawy właściwych opakowań, odpowiada za fizyczną produkcję zestawów (w przypadku nieprzewidzianych sytuacji na bieżąco zarządza produkcją tak, by dotrzymać terminów) i wydanie towarów. Dzieje się tak zarówno w przypadku akcji długookresowych, jak i promocji sezonowych. Dzięki temu klient może się może skoncentrować się na rozwijaniu sprzedaży – tłumaczy.
– Cieszy nas coraz większa wiedza polskich przedsiębiorców na temat outsourcingu, a przede wszystkim oddania w ręce operatorów logistycznych procesów magazynowania, co-packingu, realizacji dostaw i to już na etapie projektowania. Szczególnie przedsiębiorcy z branży e-commerce przestają się już obawiać utraty kontroli nad realizacją zamówień albo braku dostępu do towarów. Dostrzegają i doceniają korzyści płynące ze współpracy z wyspecjalizowaną firmą logistyczną, nie tylko w aspekcie ekonomicznym, ale przede wszystkim organizacyjnym. Na rynku pojawia się jednak coraz więcej firm świadczących usługi z zakresu logistyki, tak więc przed operatorami logistycznymi stoją nowe wyzwania, aby wyróżnić się czymś szczególnym, co zachęci i przywiąże klienta do operatora – mówi Radosław Dudek, dyrektor zarządzający DTW Logistics.

 

Tabela 3. Korzyści dla klienta związane ze zleceniem obsługi magazynowej operatorowi logistycznemu
Transport, usługi magazynowe i dystrybucja w jednej firmie „one stop shopping” Oszczędność czasu i minimalizacja ryzyka  dzięki ograniczeniu liczby podwykonawców  
Zintegrowane systemy IT, elektroniczne przetwarzanie...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy