Przykładna współpraca

TEMAT NUMERU

Upowszechnienie wielokanałowego systemu dystrybucji, zmiany demograficzne oraz ewolucja rynku pracy będą zwiększać zapotrzebowanie na zautomatyzowane rozwiązania intralogistyczne. Jednym ze sposobów na wypełnienie luki między popytem a podażą usług ma być wykorzystanie pojazdów autonomicznych. Praktyka już dziś pokazuje, że automatyzacja ma „wiele twarzy”.

Z raportu „Robotyka w logistyce” wynika, że wprawdzie 80% współczesnych hal składowania wciąż jest obsługiwanych bez wsparcia rozwiązań zautomatyzowanych, ale w pozostałych 20% stosuje się już tego rodzaju technologie. Wygląda na to, że w kolejnych latach zautomatyzowane taśmociągi, sortery, roboty, wózki samodzielnie podążające za operatorami, pojazdy autonomiczne, automatyczne systemy składowania „zadomowią się” w magazynach. Jeden z szefów Amazona, odpowiadający za robotyzację, podkreślał w wywiadzie prasowym, że jego firmę dzieli mniej więcej 10 lat od pełnej automatyzacji. O ile jednak np. picking jeszcze przez jakiś czas pozostanie czynnością wymagającą pracy człowieka, o tyle dostarczanie poszczególnych towarów lub grup produktów na dane stanowisko już nie. Powszechnie obecne w zakładach produkcyjnych i magazynach obrazki pracowników przemierzających wiele kilometrów, przenoszących różne ładunki, przejdą do historii. 


Jak radzą sobie AGV?


Dowodem coraz powszechniej wkraczającej do intralogistyki automatyzacji i robotyzacji są pojazdy typu AGV (Automated Guided Vehicle) oraz AIV (Autonomous Guided Vehicle). Potrafią np. transportować komponenty np. z magazynu do strefy montażu. Mogą ułatwić operacje z zakresu just-in-time i just-in-sequence, optymalizować przepływy logistyczne w obrębie fabryki i poprawić zarządzanie magazynem. Są uniwersalne, mogą być stosowane w tradycyjnych magazynach, jak i halach wysokiego składowania czy fabrykach. Mogą pracować praktycznie bez przerw. Wózki można stosować w środowiskach, w których warunki higieniczno-sanitarne, mikrobiologiczne lub temperaturowe nie zapewniają pełnej ochrony operatora. Rozwiązania konstrukcyjne AGV są do siebie podobne. Chodzi m.in. o system prowadzenia (taśma magnetyczna – samoprzylepna); system kontroli (markery samoprzylepne) oraz zasilanie (akumulatory). Jedna, stała prędkość oraz ręczny system uruchamiania to główne cechy maszyn w najprostszych wersjach, wózki o nieco bardziej skomplikowanej konstrukcji dysponują zazwyczaj kilkoma pręd...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy