Rok rozwoju w tempie narzuconym przez pandemię

TEMAT NUMERU

Po raz pierwszy w historii magazyny stały się najbardziej poszukiwanym produktem inwestycyjnym – twierdzą zgodnie analitycy, deweloperzy i inwestorzy z tego rynku. To najkrótsze podsumowanie roku 2020 potwierdzają liczby: popyt sięgnął 5,24 mln m2, zasoby powierzchni wyniosły 20,68 mln m2, do użytku oddano 2 mln m2, w budowie jest kolejnych 2 mln m2, a 70% rynku stanowiły nowe umowy i ekspansje. 
 


Dla porównania w 2019 r. popyt na powierzchnię magazynową sięgnął 3,75 mln m², zasoby powierzchni zwiększyły się o 2,8 mln m², osiągając łącznie 18,7 mln m², a w budowie było 
1,9 mln m². W ciągu minionego roku nie zmienił się układ Wielkiej Piątki, czyli nadal największe zasoby powierzchni znajdują się w strefie Warszawy (24%), Górnego Śląska, Polski Centralnej, Poznania i Wrocławia – łącznie 55%. Obszarami rozwojowymi pozostały natomiast Kraków, Trójmiasto, Wschód (Białystok/Rzeszów/Lublin), Toruń/Bydgoszcz, Szczecin, Zachód i Opole, gdzie znajduje się niemal 20% ogółu zasobów, co stanowi ponad 4,1 mln m² powierzchni.
Największe projektu zrealizowane to A2 Warsaw Park firmy Panattoni w Grodzisku (103 700 m²), Hillwood Wrocław Wschód II (63 900 m²), kolejny etap Elite Mszczonów Logistic Park/d. P3 Mszczonów (58 500 m²), Panattoni Park Ruda Śląska II (56 000 m²), Hillwood Oleśnica (53 000 m²), oraz 7R Park Gdańsk II (51 800 m²). 
Pod względem inwestycyjnym magazyny stały się klasą aktywów, która odnotowała ponad 200-proc. wzrost wartości transakcji w stosunku do 2019 r. i odpowiada za blisko połowę całkowitego kapitału zainwestowanego w nieruchomości komercyjne w Polsce w roku 2020. 
Największe zrealizowane w Polsce transakcje dotyczyły: portfela magazynowego Goodmana o wartości sięgającej pół miliarda euro, który przejął GLP; 61,49% udziałów w GTC zakupione przez Optima; portfolio Hillwooda, zakupione przez Rosewood za 253 mln euro; centra Amazon we Wrocławiu i Poznaniu sprzedane przez GLL do Hines i Blackbrook Capital łącznie za 190 mln euro i zakup portfela pięciu obiektów Panattoni przez Savills Investment Management (188 mln euro).
Największy udział w popycie na powierzchnie miała branża e-commerce, szczególnie jego część związana z żywnością. Wyniknęło to z faktu, że 80% Polaków dokonało przynajmniej jednego zakupu w internecie, 76% konsumentów co najmniej raz w miesiącu robi zakupy online. Jednocześnie oczekują oni, że przesyłka dotrze do nich w ciągu 1–2 dni. 
– Biorąc pod uwagę korzyści konsumenckie z e-commerce oraz sprawne dostosowanie się do nowej sytuacji sprzedawców detalicznych i firm kurierskich, będzie to najbardziej widoczna zmiana, która utrwali się i prawdopodobnie pozostanie z nami na dłużej. Potwierdzają to także analizy naszego Działu Badań Prologis, w których szacujemy potencjalny wzrost popytu na powierzchnie magazynowe w perspektywie długoterminowej. Nasi analitycy zwracają uwagę na bezprecedensową sytuację – pandemia w jedyne pięć miesięcy sprawiła, że branża handlowa przyspieszyła rozwój o ponad pięć lat...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy