Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rzeszów i Lublin – wschodzące gwiazdy

Baza wiedzy | 25 czerwca 2021 | NR 1
0 141

Według najnowszego raportu agencji JLL „Rynek nieruchomości magazynowych w 2015 r.”, dotychczasowa aktywność w mniejszych regionach przyciąga uwagę kolejnych deweloperów i inwestorów. Łączna podaż na tych rynkach nie przekracza 1 miliona m², co oznacza, że jest wciąż mniejsza niż np. w całym regionie Polski Centralnej. Ale tworzące się właśnie regiony, mogą zyskiwać na znaczeniu dzięki inwestycjom infrastrukturalnym. Po zakończeniu budowy drogi ekspresowej S8 pierwsze projekty mogą pojawić się w rejonie… Białegostoku.

O spektakularnym wzroście nowej powierzchni magazynowej można mówić w przypadku trzech rynków regionalnych, tj. Szczecina (70 000 m²), Rzeszowa (60 500 m²) i Lublina (59 000 m²). Dzięki niedawno zakończonym projektom infrastrukturalnym oraz nowym inwestycjom w pobliskich strefach ekonomicznych wzrosło zainteresowanie tymi lokalizacjami zarówno wśród deweloperów, jak i potencjalnych najemców. Średnia wielkość transakcji najmu na tych rynkach, jak podaje JLL, osiągnęła w 2015 r. 7500 m² i była nieco wyższa od średniej dla pięciu kluczowych regionów, gdzie wyniosła 5800 m².
– Po zakończonych sukcesem projektach w mniejszych miastach deweloperzy kontynuują poszukiwania ciekawych gruntów inwestycyjnych w Szczecinie, Bydgoszczy, Lublinie czy Rzeszowie – mówi Agata Zając, dyrektor w Dziale Powierzchni Magazynowo-Przemysłowych JLL.
Według ekspertów JARTOM Real Estate, w 2016 r. umocni się trend dywersyfikacji lokalizacji. Zyskają na znaczeniu nowe województwa, które dotychczas prawie nie posiadały w swoim portfolio dużych centrów logistycznych przeznaczonych na wynajem. Globalni, a także lokalni deweloperzy przeszli w tych regionach od planów do realizacji inwestycji budowlanych. Rozpoczęła się budowa nowych parków dystrybucyjnych w Rzeszowie, Lublinie, Bydgoszczy oraz województwie zachodniopomorskim. W innych nietypowych lokalizacjach deweloperzy mają przygotowane grunty gotowe do realizacji inwestycji. Szczególnie optymistycznie zapowiada się sytuacja w województwach zachodnich, co do których zwiększająca się liczba zapytań przełoży się na realny popyt.
Rozwój peryferyjnych regionów możliwy jest dzięki programom unijnym, wspierającym równomierny rozwój polskich miast i regionów, strefom ekonomicznym oraz dzięki zrealizowanej już i planowanej w 2016 r. 
modernizacji infrastruktury drogowej.

Sukces Szczecina


W 2015 r. duża aktywność deweloperska była widoczna w Szczecinie, gdzie ukończono ponad 70 000 m² nowej powierzchni, plasując tym samym region na piątej pozycji w kraju. Zrealizowane zostały kolejne dwa etapy North-West Logistic Park i Prologis Park Szczecin. Według danych Colliers International, całkowite zasoby powierzchni magazynowej na szczecińskim rynku osiągnęły poziom 143 500 m². Jak wskazuje raport JLL, przy popycie netto na poziomie 87 000 m², Szczecin wyprzedził większe i ustabilizowane lokalizacje, takie jak Warszawa Miasto, Trójmiasto i Kraków. Wskaźnik pustostanów w Szczecinie wynosi 5,8% i jest bliski średniej krajowej (6,2%).
Aktualnie na rynku w budowie są 32 000 m² 
nowoczesnej powierzchni magazynowej, która powstanie w ramach nowego parku Panattoni Park Szczecin oraz piątego etapu North-West Logistic Park.
W połowie lutego br. Panattoni poinformował o kolejnych – po szwedzkim liderze e-commerce branży motocyklowej Pierce AB (wynajął 11 000 m²) – najemcach w Panattoni Park Szczecin – firmie Svendsen Sport, dostawcy sprzętu wędkarskiego (wynajął 8300 m² powierzchni), oraz spółce Marol, dystrybutorze produktów spożywczych (wynajął 3300 m²).
 – Bliskość tego regionu Polski do Niemiec i północnych sąsiadów, a także funkcjonująca krajowa sieć nowoczesnych dróg to atuty, które dostrzegają firmy działające lokalnie oraz podmioty zagraniczne, zwłaszcza te związane ze sprzedażą internetową – skomentował transakcję Robert Dobrzycki, chief executive officer Europe Panattoni.
Panattoni jest obecnie najbardziej aktywnym deweloperem. Według danych raportu JLL, pod koniec 2015 r. realizował projekty o łącznej powierzchni 567 000 m² (73% całkowitego wolumenu w budowie). W niektórych regionach firma ta była nawet jedynym aktywnym deweloperem, np. w Polsce Centralnej, Wrocławiu i regionie Torunia i Bydgoszczy.

Lokalizacje, które wyhamowały

Podczas gdy niektóre nowe lokalizacje szybko zyskują uznanie deweloperów, np. Rzeszów czy Szczecin, dynamika rozwoju innych została wyhamowana, są to np. Toruń, Bydgoszcz czy Opole. Toruń i Bydgoszcz stanowią obecnie najmniejszy rynek magazynowy w Polsce pod względem podaży. Jak podaje BNP Paribas Real Estate, na koniec 2015 r. całkowite zasoby na tym traktowanym łącznie rynku pozostały na niezmienionym poziomie 123 000 m². W budowie znajduje się obecnie 16 400 m² – projekt Panattoni Park Bydgoszcz. Wskaźnik pustostanów znacząco spadł, z poziomu 29,1% odnotowanych przed rokiem, do 1,3% na koniec grudnia 2015 r. i jest najniższy na tle innych regionów. W minionym roku podpisano siedem umów na łączną powierzchnię 68 000 m². 82% popytu stanowiły nowe umowy.

 

 

Na wschód


Znaczna poprawa infrastruktury drogowej natychmiast wygenerowała nowe lokalizacje na wschodzie naszego kraju – wskazuje raport JLL. Zdaniem ekspertów agencji – przez długi okres Polska Wschodnia była poza spectrum zainteresowania deweloperów powierzchni magazynowych. Pomimo ich bliskości do dużych rynków (Ukraina, Białoruś i Rosja), brakowało zainteresowania ze strony najemców. Obszary te były słabo skomunikowane nowoczesną siecią drogową oraz, ze względu na relatywnie niewielką liczbę ludności, nie stanowiły magnesu dla operatorów logistycznych i sieci handlowych.
...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy