Do grupy FMCG zalicza się produkty takich branż, jak spożywcza, farmaceutyczna, kosmetyczna, chemiczna itp. Szczególnie pierwsza z wymienionych gałęzi gospodarczych ma istotne znaczenie, ponieważ to jej produkty stanowią o zaspokojeniu jednej z podstawowych potrzeb fizjologicznych człowieka — potrzeby jedzenia.
Cechy determinujące
Charakterystyczne dla branży spożywczej jest to, że własności jej produktów nie są stabilne, a więc od momentu wytworzenia rozpoczyna się proces pogarszania ich jakości. Może mieć to związek zarówno z organoleptyką ludzką — następują te zmiany produktu, które odbierane są przez zmysły (smak, zapach, kolor itp.), jak i z utratą przez produkt jego podstawowych własności, na przykład wartości odżywczej, wartości leczniczej, konsystencji itp.
Oczywiście tempo niekorzystnych zmian zachodzących w produktach spożywczych jest obwarowane szeregiem czynników, które zebrać jednak można w trzy zasadnicze grupy:
własności samego produktu,
sposób, w jaki został opakowany,
oraz warunki przechowalnicze, w jakich jest przetrzymywany.
Na pierwszy z wymienionych czynników można oddziaływać w niewielkim stopniu, chyba że zastosowane zostaną dodatki konserwujące lub modyfikacje genetyczne. Są to jednak bardziej „techniczne” interwencje we własności produktu,
a nie ich naturalna charakterystyka. Duże możliwości dają natomiast dwa pozostałe czynniki, a więc opakowanie i warunki prze...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
- Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
- ... i wiele więcej!