Specyfika magazynowania produktów spożywczych

Rynek

Magazynowanie produktów z grupy FMCG (od ang. Fast Moving Consumer Goods — produkty szybko rotujące, szybko psujące się) odznacza się określoną specyfiką wynikającą z własności, jakie charakteryzują te produkty. 

 

Do grupy FMCG zalicza się produkty takich branż, jak spożywcza, farmaceutyczna, kosmetyczna, chemiczna itp. Szczególnie pierwsza z wymienionych gałęzi gospodarczych ma istotne znaczenie, ponieważ to jej produkty stanowią o zaspokojeniu jednej z podstawowych potrzeb fizjologicznych człowieka — potrzeby jedzenia. 

Cechy determinujące 


Charakterystyczne dla branży spożywczej jest to, że własności jej produktów nie są stabilne, a więc od momentu wytworzenia rozpoczyna się proces pogarszania ich jakości. Może mieć to związek zarówno z organoleptyką ludzką — następują te zmiany produktu, które odbierane są przez zmysły (smak, zapach, kolor itp.), jak i z utratą przez produkt jego podstawowych własności, na przykład wartości odżywczej, wartości leczniczej, konsystencji itp. 
Oczywiście tempo niekorzystnych zmian zachodzących w produktach spożywczych jest obwarowane szeregiem czynników, które zebrać jednak można w trzy zasadnicze grupy:
 własności samego produktu,
 sposób, w jaki został opakowany, 
 oraz warunki przechowalnicze, w jakich jest przetrzymywany.
Na pierwszy z wymienionych czynników można oddziaływać w niewielkim stopniu, chyba że zastosowane zostaną dodatki konserwujące lub modyfikacje genetyczne. Są to jednak bardziej „techniczne” interwencje we własności produktu, 
a nie ich naturalna charakterystyka. Duże możliwości dają natomiast dwa pozostałe czynniki, a więc opakowanie i warunki prze...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy