Dołącz do czytelników
Brak wyników

Szczecin – strzał w dziesiątkę

Baza wiedzy | 25 czerwca 2021 | NR 1
0 116

O strategii działania dewelopera w lokalizacjach niszowych i wykorzystywaniu ich potencjału z Andrzejem Rosińskim, prezesem zarządu Waimea Holding S.A., rozmawia Magdalena Libiszewska.

Szczecin i Bydgoszcz – te lokalizacje do niedawna znajdowały się poza głównym nurtem budowy zasobów nowoczesnej powierzchni magazynowej na wynajem. Co wydarzyło się na rynku, że deweloperzy patrzą na nie przychylnym okiem i faktycznie stawiają tam swoje obiekty?
Nasycenie magazynami w głównych aglomeracjach logistycznych jest już bardzo wysokie. Poza tym zarówno w obrębie Szczecina, jak i Bydgoszczy znacznie poprawiła się infrastruktura drogowa. Oba ośrodki słyną z dobrze wykształconych, znających języki obce kadr inżynieryjnych, co zabezpiecza pracowników naszym najemcom.

Co zdecydowało o tym, że Grupa Waimea weszła na rynek budowy obiektów magazynowych i produkcyjnych i na start wybrała właśnie te mniej rozchwytywane miasta? Oceniając z perspektywy czasu: North-West Logistic Park w Szczecinie to projekt trafiony w dziesiątkę?
Od początku rozglądaliśmy się za rynkami lokalnymi, o niewielkim nasyceniu powierzchniami magazynowymi czy produkcyjnymi i takimi, które nie są na celowniku deweloperów. Od ponad 3 lat funkcjonujemy na rynku nieruchomości komercyjnych jako deweloper specjalizujący się w budowie i wynajmie nowoczesnych powierzchni magazynowych i produkcyjnych w lokalizacjach niszowych. Nasza przygoda z logistyką rozpoczęła się na polskim rynku wtedy, gdy był już mocno zagospodarowany i od wielu lat działały na nim firmy dostarczające powierzchnie logistyczne. Taką lokalizacją pomijaną przez deweloperów był właśnie Szczecin. Mocno w niego uwierzyliśmy, widzieliśmy w nim duży potencjał – i nie pomyliliśmy się. Tak – to zdecydowanie był strzał w dziesiątkę. Tak duże miasto portowe, jakim jest Szczecin, nie powinno rozwijać się bez dobrej bazy logistycznej. Rynek docenił centrum logistyczne North-West Logistic Park w Szczecinie z powierzchniami magazynowymi i produkcyjnymi, z dostępem do wykwalifikowanych pracowników. Jest to pierwszy park logistyczny klasy A usytuowany w południowo-wschodniej części Szczecina. Niezwykle ważne jest to, że znajduje się przy dużym węźle komunikacyjnym z dostępem do autostrady A6. Bliskie sąsiedztwo Skandynawii oraz Niemiec, doskonałe skomunikowanie z Europą Zachodnią oraz dostęp do Morza Bałtyckiego sprawiają, że ma ogromny potencjał. To właśnie położenie parku logistycznego uczyniło z tej inwestycji niezwykle atrakcyjne miejsce do lokowania i rozwoju firm szczególnie z branży produkcyjnej z kapitałem skandynawskim. Obecnie działa tu już sześć fabryk. 
Jestem przekonany, że takim strzałem w dziesiątkę będzie także nasz obiekt w Bydgoszczy. Waimea Logistic Park Bydgoszcz powstanie na 19-hektarowej działce w południowo-wschodniej części miasta. Naszym życzeniem jest, aby, podobnie jak w Szczecinie, inwestycja w Bydgoszczy stała się centrum produkcyjno-magazynowym w regionie. Inwestycja o powierzchni zabudowy ok. 90 000 m² będzie realizowana w trzech etapach. 

 

Andrzej Rosiński, prezes zarządu Waimea Holding S.A.

 

Czy wyczuwalny jest już duch ostrej rywalizacji o klientów, czy rynek w tych lokalizacjach jest jeszcze chłonny i potrzebuje nowych obiektów, dlatego każdy dostanie swój kawałek tortu? 
Wyczuwamy ducha rywalizacji cenowej ze strony konkurencji. W naszej strategii przyjęliśmy jednak za cel dostarczanie przede wszystkim wysokiej jakości przestrzeni do prowadzenia działalności, zatem nie walczymy tylko ceną. Zdobywamy rynek jakością budowanych hal. W obiektach oddawanych przez Waimea Holding utrzymujemy najwyższe parametry techniczne. Usługi obsługi najemców utrzymujemy na wysokim poziomie. Nasz zespół wykwalifikowanych specjalistów zajmuje się wszystkimi szczegółami na każdym etapie pracy z najemcami. Jesteśmy bardzo elastyczni w spełnianiu ich oczekiwań i życzeń, dotyczących zarówno infrastruktury zewnętrznej, jak i wewnętrznej. I widzimy, że jest to bardzo doceniane na rynku.

Inwestorzy w poszczególnych lokalizacjach to lokalni czy międzynarodowi gracze? Czy do wszystkich potrzeb najemców można szybko się dostosować bez znacznego zaplecza finansowego, które dla większości dużych deweloperów stanowią fundusze inwestycyjne?
Naszymi najemcami są zarówno firmy lokalne, jak i te o zasięgu ogólnopolskim oraz międzynarodowym. W North-West Logistic Park prowadzą działalność takie firmy, jak: specjalizująca się w produkcji komponentów dla elektrowni wiatrowych duńska KK Wind Solutions, duńska IQ Metal Polska dostarczająca komponenty, podzespoły oraz kompletne produkty do wielu gałęzi przemysłu, hiszpański producent komponentów do produkcji elementów dla elektrowni wiatrowych InCom, ponadto Rohlig Suus Logistics, Ceva Logistics Poland, Animex Foods, My Trendy Phone, Żabka Polska, Cubic PartyDeco oraz HTM. Obecnie finalizujemy procedury związane z odbiorem trzeciego etapu inwestycji – hali E. Najemcą piątej hali są Greencarrier Freight Services Poland Sp. z o.o. – firma z branży logistycznej z kapitałem skandynawskim oraz Shadowline 
Sp. z o.o. – firma produkcyjna z kapitałem polskim. 
Jak dotąd udało nam się dostosować powierzchnie do wszystkich wymagań. Niewątpliwym atutem naszej spółki jest spełnianie oczekiwań naszych klientów oraz szybkie reagowanie na nowe tendencje panujące na europejskich rynkach komercyjnych. W parku logistycznym North-West Logistic Park w Szczecinie na życzenie jednego z naszych najemców wybudowaliśmy zewnętrzne elementy feng shui. Nie mamy problemów z finansowaniem życzeń naszych najemców. 

 

W ramach I etapu planowanej budowy Waimea Logistic Park Bydgoszcz powstanie hala SBU (fot. Waimea)

 

Kolejne dwa projekty Waimea Holding – Waimea Logistic Park Korczowa w budowie i Waimea Terminal Cargo Rzeszów-Jasionka – świadczą o tym, że nadchodzi czas na inwestycje w województwie podkarpackim. Jak ocenia Pan jego potencjał?
Podkarpacie to bardzo dynamicznie rozwijający się region. Walory turystyczne regionu Bieszczad i rozwój turystyki, szybko rozwijający się przemysł spożywczy i produkowana żywność najwyższej jakości o dużym potencjale eksportowym, przemysł farmaceutyczny, drewno-meblarski, lotniczy czy informatyczny oraz sąsiedztwo rynków wschodnich czynią z tego województwa rynek o bardzo dużym potencjale. Rzeszów to szybko rozwijające się miasto, atrakcyjne dla firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Stolica województwa podkarpackiego od wielu lat kojarzona jest także z wyspecjalizowanym przemysłem lotniczym. Nazywana jest Polską Doliną Lotniczą. To centrum przemysłu lotniczego, badań dla potrzeb lotnictwa oraz usług edukacyjnych związanych z lotnictwem. Rzeszów należy niewątpliwie to tej grupy polskich miast, które rozwijają się biznesowo i wzrost ten w nadchodzących latach będzie się umacniał. Miasto jest naturalnym satelitą biznesowym Krakowa i może z powodzeniem przyciągać do siebie firmy, które już w tej chwili prowadzą działalność operacyjną w stolicy Małopolski. Podkarpacie ma jeszcze jed...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy